Fredstårtan, Sagan och lockarna som föll

Jag är inte helt snabb med att uppdatera här på bloggen, men det har sin förklaring i mitt jobb. Jag sitter vid en dator dagarna i ända och har inte riktigt ork att sätta mig igen när jag kommer hem. Men en uppdatering på helgen ser jag till att hinna med, och kanske någon mer däremellan. Fast så blir det oftast inlägg modell längre för att kompensera. =)

I veckan som gått har jag dessutom bakat tårta om kvällarna. Beställningen var en lite mindre tårta på temat "fred och feminism" åt en vän till mina föräldrar. Fyllningen bestod av ett lager hallonmousse och ett lager vit chokladmousse, och resultatet blev så här:



Vincent blev ledsen när han inte fick smaka på tårtan, och när han dessutom inte fick äta upp sockerdjuren som han fick tag på. Stackars gottegris. Receptet på hallonmoussen finns i ett tidigare inlägg (jag har inte lärt mig hur man länkar tillbaka än), men den vita chokladmoussen kommer här, mycket enkel och riktigt god:


Vit chokladmousse

300g vit choklad
3 dl vispgrädde
3 dl kesella 10%

Smält chokladen, vispa grädden och blanda. Låt stå i kylskåp ett tag. Klart!


Torsdag kväll var sista gången på min fotokurs. Det var vit bakgrund och high key-foto som gällde. Och vi lekte runt och testade en massa olika grejer. Roligt! Och nu känns det som att tre gånger var lite väl kort. Men det är väl bara att försöka få lite tid att leka själv.



I fredags var Josefin och Saga här och det blev lek och bad, pizza, godis och tv (lite Idol + Skavlan som sig bör en fredagskväll). Trevligt och mysigt! Och barnen uppskattar varandra även om det fortfarande märks tydligt att Saga är den äldre. Hon kan ta för sig lite mer medan Vincent omväxlande härmar och omväxlande tjurar för att Saga har en viss leksak och inte han. Saga hade med sig sin hemska spökmask (som Vincent inte alls tyckte var rolig), och hon sjung med inlevelse i mikrofonen. Vad hon sjöng var lite svårtolkat, men nu finns det på band (dvs på datorn). I badkaret lekte barnen mest åt varsit håll, när de inte var upptagna med att hälla vatten på varandra.



Och igår var det dags för Vincents stripiga lockar att ryka. Andra klippningen någonsin (första var strax efter ettårsdagen) och den här gången gick det inte alls så lätt. Vincent hade separationsångest från sitt hår och ville inte alls bli av med det, men med gemensamma krafter + muta i form av ostbågar + Nijntje (Miffy fast på orginalspråket holländska) i dvd:n så gick det till slut. Frisyren blev inte så planerad, men det mesta åkte av iaf. Skönt, den där luggen var lite väl lång. Nu kan det växa i lugn och ro ett tag till.


Nu ska vi cykla iväg för att äta middag hos oma och opa (farmor och farfar alltså).

På återseende!
/Emma

kommentarer
av: gammalmormor Maj-Britt

söndagkväll den 25 okt! Hej Emma! Oj,så glad jag blir när det kommer nya gulliga bilder och trevliga texter,jätteroligt! Men jag förstår så väl att du inte orkar att skriva bloggar så ofta eftersom du har fullt upp att skriva på dagarna på ditt jobb!

Hoppas att Vincents lockar kommer tillbaka efter klippningen,men han ser så gullig ut nyklippt också!

Hälsningar från ett grått och regnigt Göteborg och gammalmormor! Må väl!

2009-10-25 @ 22:37:46
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: angela

Åh men du är ju så duktig på att fotografera!



tack för dina värmande ord! Jag valde att byta namn, först för när jag väl hade bestämt mig för att komma tillbaka igen så var det lika bra att gå in direkt istället för att vänta på svar från stina om att spärra upp. sen för att får en liten nystart!



många kramar till er

2009-10-26 @ 00:05:12
URL: http://lilleprins.blogg.se/
av: Icka

Hej vännen!



Gustav hälsar att han lääääägtar jättemycket efter Vimse nu.

Bara två veckor kvar.



Jag har skollov denna vecka. Vi kanske åker till Dalarna en sväng, men Gus har precis fått ordning på sömnen så jag känner mig tveksam till att bryta det.

Jag har fortfarande inte fått svar på om jag får boka studion. Segproppar....



Varma kramar från en grå övärld.

2009-10-26 @ 09:40:59
URL: http://blog.olicka.se
av: Emanuel

Kul kort på Vincent och Saga i badet! Saga ser så väldigt metodisk ut.

2009-10-26 @ 17:44:26
av: Eva [Bland rosa och blåa tuttar]

JEE!! Du skulle få komma och sätta saxen i vår unges hår också. Borde för allt i världen redas upp, men jag vill inte och hur ett frissabesök med honom skulle gå vill jag inte ens tänka på. Dessutom vill jag inte klippa bort hans underbara lockar som inte lär komma tillbaka...



Tårta med hallonmousse och vitchoklad lät underbart gott. Jag tror det får bli fyllningen till Celines doptårta i helgen. Tack för idén.

2009-10-27 @ 11:10:09
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/
av: Emma H (sitamoia)

Emanuel: Ja Saga är en riktig storasyster som gör lite vad hon vill med Vinnepinnen, hehe.



Eva: Det är allt lite sorgligt att klippa av allt fint hår, men skönt samtidigt. Det här var andra gången lockarna rök så det var inte lika känslomässigt. =) Fast helt galet svårt, för Vincent var verkligen inte samarbetsvillig. Vincents lockar lär nog komma tillbaka iaf, för pappan hans är ordentligt lockig. Det gör det lite lättare.



Mm, jag tror den kombinationen är superb, och inte för sötsliskig heller. Roligt med dop!

2009-10-27 @ 16:54:53
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0