Överlevnadskit för dagishämtning

Eftersom jag är föräldraledig med lilltjejen så får Vincent gå 15 timmar/vecka på dagis. I den här kommunen betyder det tre timmar om dagen, och på just vårt dagis 8.15-11.15. Jag är inte överlycklig. Vincent tycker om dagis, och han mår bra av stimulansen. Blir väldigt frustrerad av att vara hemma för mycket. Men att gå några timmar varje dag i veckan känns så hattigt. Förra veckan gick han två dagar. Varför man inte ska få fördela sina 15 timmar som man vill övergår mitt förstånd. De kronor de sparar in på att inte ge barnen mat skulle jag mer än gärna betala för att få ha Vincent där 2-3 dagar i veckan lite längre stunder - över mat och sovning.

Förutom att det blir ett väldans spring upp och ner för Svärdsjögatan för min del (dagis är ju ändå framförallt för Vincents skull) så är det hopplöst att hämta precis före lunch. Vid halv tolv är Vincent hungrig (han äter jättedåligt till frukost och får oftast bara lite frukt på dagis) och trött (han vaknar tidigt om morgnarna och kör slut på energin redan tidig förmiddag). Resultatet är en supergrinig kille som tröttnat innan vi hunnit halvvägs hem.

Idag gjorde jag allt jag kunde och laddade upp med det tunga artilleriet. För det första tog jag en annan väg hem än den vanliga = lite nya saker att prata om på vägen. Sedan matade jag på Vimse detta, i tur och ordning - smoothie (kanon med mellanmålssmoothies för barn i praktiska påsförpackningar!), havrefras, russin och vatten. Hann nästan hem innan allt var slut, men fick underhålla sonen genom diverse avledande manövrar sista biten. Och för en gångs skull åt han hyfsat till lunch, och somnade sedan snällt till skivan med holländska barnvisor. Men puh, ska det krävas så här mycket?

Om Vincent är utvilad när vi traskar hemåt så kan vi ha riktigt trevliga pratstunder på vägen. Och Claudia är en duktig vagnåkare (vilket Vincent aldrig var som bebis) och kan ligga nöjd en lång stund även när hon är vaken. Så snälla rara Falu kommun, den här 3-timmar-om-dagen-regeln gynnar verkligen inte mitt barn. Låt honom leka och ha roligt, äta när han är hungrig och sova när han är trött. Det är vad jag önskar.

För övrigt så var det vantpremiär i morse, i alla fall för den minsta av oss. Brrr:

Över huvudet har hon sin kaninsnutte. När Claudis blir trött är det numera oftast bara att ge henne nappen och lägga snutten över ögonen så somnar hon. Fortsätt så, kära dotter!



kommentarer
av: Marie

Men ussch va jobbigt att han bara få gå 3 timmar om dagen...Liam går 3 dagar i veckan han (5timmar om dagen)



Och va söt Claudia är =) Här behövs ingen snutte när hon ska sova haha, bara att putta in nappen o så lägger hon armen över ögonen o somnar hehe =)

2010-09-01 @ 08:43:09
URL: http://similou.babyblogg.se
av: Malin [Foto & Vardag]

Ja jag fattar verkligen inte varför dom ska vara så. Vet flera som inte gillar det. Då är det ju faktiskt bättre att ha 3 dagar i veckan och 5 timmar om dagen! Jag är glad att jag bor där jag bor, än så länge.. Helt sjukt verkligen!



P.s. Dina bilder verkar inte funka att titta på..iaf inte hemma hos mig. D.s

2010-09-01 @ 09:29:10
URL: http://www.mandarinklyfta.se
av: Anonym

Oerhört dumt! Det är ju meningen att de ska ha barnens bästa för ögonen men det är väl inte särskilt ovanligt att så inte är fallet... :( Svante har katt-snutten och älskar den!

2010-09-01 @ 12:09:59
av: Lina

Här har vi samma korkade regler med 3 timmar/dag 5 dagar i veckan, vi måste dessutom ta med egen frukt till barnen vilket jag tycker är det snålaste av allt! Så de får gärna ändra här med tycker jag!

Så heja Emma!

2010-09-01 @ 13:48:56
URL: http://chamallow.babyblogg.se
av: Öga/Mia

Oj. Vi har tur med vårt dagis/kommunen alltså.

Jessica har ju fått vara på dagis 15h/h fram tills alldeles nyligen, men på vårt dagis är man som "15timmarsbarn" där tis-ons-tors mellan 9-14 vilket är en alldeles ypperlig tid. Dels får hon vakna till å äta frukost innan vi går dit (hon vaknar typ 7, dels får hon både mellis och lunch där innan vi hämtar.

Återigen: ypperligt.

Då hinner den i det här fallet arbetssökande pappan fixa lite jobbsökargrejer OCH städa innan det är dags att hämta.=)

Är det så att ingen i den bestämmande delen av barnomsorgen haaar några barn?? Man undrar ju när ni har det så där....

2010-09-08 @ 21:26:59
URL: http://www.nogg.se/ztarduzt
av: Elin "strumpan" Strömblad

Jag håller stenhårt tummarna för en ändring hos er!



Till mig kom dom förra tisdagen och frågade om det var ok med 4 dagar á 3 tim och 45 minuter. Då skulle Isabelle gå 8-11.45 på dagis, och gå hem efter maten. Dum och ivrig att vara till lags som jag är så gick jag med på det.

Efter att ha provat på den här lösningen så blev jag tvungen att ändra mig. Den lösningen förstörde verkligen ALLA våra rutiner hemma och jag hann varken vila någonting, uträtta några ärenden eller göra något kul med Josefine (typ babycafé).

Jag protesterade, vilket jag väldigt sällan gör. Då fick jag bl a höra att 15timmarsbarn inte går på dagis för deras skull utan det var minsann för föräldrarnas skull (underförstått; Du vill inte ta hand om ditt barn, du är inte någon bra mamma).

Gahh vad arg jag blev!! Jag lyckades hålla mig hyfsat lugn och började arbeta fram alternativa lösningar till problemet.

När jag ringde för att föreslå vad vi (jag och Johan) kommit fram till så meddelade Isabelles fröken (som varit snorkig mot mig) att vi fick som vi ville, med en förskjutning på en halvtimme. Jag "vann" alltså! Det trodde jag aldrig! Så Isabellle kommer att gå 3 dagar i veckan (vill inte ha henne där fler dagar än så) 8.30-13.30.

Nu går jag istället runt och har ångest för att jag tror att fröknarna avskyr mig som är en sån jobbig och hemsk mamma. Jag avskyr att jag inte bara kan vara glad att jag lyckades få min vilja igenom!



Nej jag önskar verkligen att man kunde få bestämma själv över dom 15 timmarna, det är ju ändå vi som är föräldrarna och som har ansvar över vilka rutiner våra barn mår bäst av. Dessutom betalar vi för det.

2010-09-08 @ 23:41:19
av: Emma H

Det verkar vara väldigt olika i olika kommuner. Jag tycker verkligen det är skitkorkat att inte låta föräldrarna fördela tiden som det passar varje enskild familj. Det är också så himla korkat att beskylla föräldrarna för att vilja ha barnen på dagis som det passar dem (jag förstår verkligen att du blev arg, Elin!). Vaddå, vi vill väl ha våra barn på dagis som det passar hela familjen bäst! Det är vi som föräldrar som ska få ihop livet med så glada barn OCH föräldrar som möjligt.



9-14 tre dagar i veckan skulle vara kanon för oss. Att släpa hem sitt barn innan mat och sömn (eller däremellan) är nog ofta katastrof. Vilket barn är piggt och glatt efter en hel förmiddags stoj på dagis?



Enligt fröknarna på Vincents dagis så är det bäst för 15-timmarsbarnen att gå förmiddagar (som vi har det alltså) med de resurser de har. De har för stora barngrupper och för få vuxna för att något annat skulle fungera praktiskt. SÅ, för att bli lite politisk - en av de viktigaste sakerna att jobba för är FLER vuxna i förskolan och MINDRE barngrupper! På Vincents avdelning går 23 barn (varav 17 blöjbarn) på 3,25 vuxna.



Man kan ju alltid rösta på Miljöpartiet! =)

2010-09-09 @ 13:21:25
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0