Västkustsemester - del 2

Mina föräldrars sommarstuga ligger i närheten av Strömstad i Bohuslän, med utsikt mot en liten bit av havet långt bort. De köpte tomten för ca 20 år sedan nu, och jag och Emanuel var med redan från början och fixade med grunden. Friggebodarna kom i väggsektioner och sedan dess har sommarstugan utvecklats hela tiden i ett makligt och behagligt tempo. Det är ett mysigt och personligt litet hus. De är där gärna ett par månder varje sommar, mina föräldrar. Och jag vill dit åtminstone en vecka. Det är behovet av havet, och att få dosen Bohuslän och saltstänk som man är van vid.

Det blev precis en vecka i år, från söndag (vi tog Bohuståget upp från Göteborg) till söndag (åkte tåg precis hela dagen). För två år sedan var Vincent bara några månader gammal. Vi firade midsommar i Grebbestad (eller om det var Fjällbacka, jag blandar alltid ihop de två) och Vincent skrattade från det tillfälliga skötbordet. I år var det hans tredje sommar i stugan, och Claudias tur att komma dit för första gången.

Vi prickade av en hel rad med sommarmysmåsten: frukost på altanen, hammockgung, en vända till Rossö hamn med bad/fotbad och picknick, några turer till Strömstad, bad på badhuset, en sväng till Grebbestad (eller var det Fjällbacka? haha), jordgubbar i fruktträdgården, en båttur på havet till "Dubbelön" och en hel del "bara vara". Dessutom kom Emanuel och Nina dit några dagar, och en dag hälsade vår halvbror Patrik på med sina tre söner (Vincents och Claudias kusiner alltså) plus flickvän. En rakt igenom trevlig vecka.

Jag testade att göra en bild till HDR, har tänkt försöka mig på några fler från sommaren också. Men till att börja med får "Vincent på Furholmen" utgöra testobjekt, och här är resultatet:

Jag har fortfarande bara ett testprogram, därav den störande texten i bilden. Måste nog faktiskt köpa programmet, för det är ju riktigt kul. Måste experimentera lite mer innan jag blir haj på det, men det går rätt lätt att få till ett hyfsat resultat bara man hittar rätt bild. Vad tycker ni om resultatet?

Nej nu sover alla i huset utom jag, måste försöka få mig i säng.




kommentarer
av: Gammalmormor Maj-Britt

lördag den 14 aug 2010! Hej Emma! Vilka hääärliga sommarbilder, du är en skicklig fotograf!

Hoppas att ni har det trevligt i kväll på bröllopet! Kramar till er alla fyra från Mormor/Gammalmormor

2010-08-14 @ 23:32:58
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0