Mera julafton!

På julaftonsförmiddagen bylsade vi på oss och gav oss ut i det kalla, gnistrande vita vintervädret och promenerade - som vi brukar - över till Pieters föräldrar. En lagom promenix på tio minuter eller så. Där bjöds på julkaffe med appeltaart (godaste äppelkakan!) tillsammans med oma och opa. Och så den där renen som sjunger "Rudolph the red nosed raindeer..." och viftar med hornen.
Väl tillbaka hos mina föräldrar hjälpte jag till med det sista inför julbordet (jag brukar göra brysselkål med hasselnötssmör och rödkålssallad) och klockan ett var det dags. Jullunch! Godaste julmaten av alla, den har vi. Min favorit är nog långkålen. Andra måsten är våra hemgjorda potatisbullar, god stark senap (t ex LissEllas grova osötade) till julskinkan, egna julkorven som Lasse och Emanuel alltid gör, brysselkål med hasselnötssmör, hemgjorda köttbullar, julmust och så sockerdricka, bland annat.
Sockerdricka smakar farmor och farfar för mig. Det brukade vi alltid bli bjudna på hemma hos dem. De gick bort när jag fortfarande gick på högstadiet, så minnet är gammalt. Kanske därför det är så stark. Potatisbullarna kommer också från min farmor. När hon var liten tyckte hon inte om något på julbordet så hennes mamma frågade om det inte var någonting hon gillade. Potatisbullar, önskade lilla Ingrid, och det fick hon. Nu mumsar hennes barnbarnsbarn Vincent glatt i sig dem. Långkålen och julkorven är också från farmor och farfar, och finporslinet som bara kommer fram till jul.

Det är roligt, medan jullunchen till stor del bygger vidare på traditioner från min pappas sida så är julfrukosten tradition från min mammas. Det bästa av båda världarna! Sen är ju det här rätt så obligatoriskt på julafton:
Nåja, förkylda behöver ju föräldrarna inte vara, fast det var de rätt så rejält i år. Nästa år får det vara friska föräldrar. =) Efter julbordet flöt julafton på som den brukar - Kalle klockan tre (då sover/slumrar de flesta), julgodis fram, vänta på tomten - som kom lufsandes genom snön med fackla och säck och delade ut några paket innan han skyndade vidare, öppna paket, äta godsaker, dricka julmust och te, Karl-Bertil Jonsson klockan sju, mera paket. Och däremellan matningar, blöjbyten, nattning, leka.

På kvällen bytte vi boende, promenerade igen till oma och opa för att sova där och vakna upp till julfrukost på juldagen. En lugn och skön dag med lite skidåkning för Vincents del, och juldagsmiddag på kvällen tillsammans med Pieters bror med flickvän.
På kvällen traskade vi hemåt igen, till våra egna sängar, efter en julmysig minisemester på andra sidan stan. Det var den julen, nu väntar ett helt nytt år. Morgondagen är sista dagen på ett riktigt fint år.

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0