En bunt tårtor och lite helgmys

Oj vad helgen går fort ibland, men så har jag också varit igång med tårtor ända sedan jag kom hem från jobbet i fredags. Först var det en Postentårta som stod på beställningen, åt Josefins pappa som fyllt 50, med chokladbotten, ett lager vit chokladmousse och ett lager dumlefluff:


Lördagskvällen spenderades i Slätta där det bjöds på Lasses hembakta pizzor med "show" under bakningen, som vanlig. Gott och trevligt! Och kl åtta bänkade vi oss i soffan för att titta på Melodifestivalen. Vincent fick vara vaken men bytte om till pyamas. Han låg omväxlande och såg väldigt trött ut i någons knä, och omväxlande var han uppe och dansade till låtarna. Mest ryckte det i kroppen vid första låten, Olas, då svängde det ordentligt om Vincent. När vi promenerade hemåt blev lillkillen ordentligt inpackad och somnade nästan på stört i vagnen.


Idag, söndag, var det dags för provsmakning av bröllopstårta för våra vänner Jocke och Monika som ska gifta sig i mars, och jag ska fixa bröllopstårtan. Jag gjorde tre minitårtor med lite variation i botten och fyllning. Passade också på att testa lite olika dekorationer. Vi hade en trevlig prov- prat- och planeringsstund, och nu blir det till att öva tulpanmodellering för mig. Svårt men roligt!


Resten av dagen har varit lugn. Jag fick sovmorgon (tjohoo! Pieter fick sin igår...) och Vincent var iväg och badade med moffa på förmiddagen. Efter tårtprovningen blev Vincent lite sockerspeedad och sprang fram och tillbaka genom lägenheten med böcker och mattor, skrattandes. En liten busunge hade vi på eftermiddagen, en mycket charmig sådan. Sedan krävde han att få titta på Nijntje och fick sin vilja igenom. Han satt först koncentrerat och tittade, men sjöng med och började sedan dansa...


Sedan blev det bad igen, för det ville den lille badälskaren, innan sagostunden. Pappa Pieter smet iväg på rep med bandet medan jag sjöng Vincent till sömns. Och slutligen blev det lite lugn i lägenheten och jag fick en stund till datorn, som synes. Nu är jag törstig, måste fylla på mitt vattenglas. Kanske mer grapejuice? Jag har kommit in i den törstiga graviditetsperioden, härlig jämfört med den första tredjedelen när jag knappt kunde dricka en klunk vatten ens. Sedan tror jag det är sovdags även för mig.

Trevlig kommande vecka till alla!
/Emma

kommentarer
av: Gammalmormor Maj-Britt

tisdagkväll den 9 febr! Hej Emma! Oj,oj, vilka fantastiska tårtor du kan göra! Hur hinner du med allt detta? Hoppas att det blir tillfälle någon gång att få smaka dom också! Bildern som du tog när ni var i Slätta är jättetrevliga och gulliga också!

Kram från Gammalmormor Maj-Britt!

2010-02-09 @ 19:10:06

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0