Julaftonsmys and beyond

Ojoj vad dagarna går.

Jag är ledig fram till 11 januari och försöker njuta allt jag kan av vila, lugn och julmys. Det innebär bl a att jag inte riktigt orkar sätta mig vid datorn, som ju är min arbetsplats. Men jag vill samtidigt väldigt mycket berätta om Julafton här på bloggen, årets allra bästa dag om ni frågar mig. Vi börjar få in en väldigt trevlig tradition kring julen nu, och jag hoppas den fungerar i många år framöver.

Dan före dopparedan tog Vincent och jag oss till Slätta lagom till lunch. Pieter jobbade och anslöt till middagen som blev lite provsmak av hemlagad julbordsmat. Dagen och kvällen var matlagning och julpyssel, godistillverkning och mys. På juldagsmorgonen väcktes vi i julmörkret av en mormor med lykta och pingla, och vi masade oss sömndruckna och jultindrande ner för trappan tillsammans med morbror Emanuel. I soffan väntade mackor och sandbakelser (ett måste på julaftonsmorgonen!) och te. Mysigaste starten på morgonen. Mobbo Manel och Vincent fick uppdraget att gå till granen där julbocken väntade med en liten säck paket. Julbockens morgonklapp är en mysig tradition som lever kvar minst sedan Annette var liten tror jag, gammalmormor vet säkert mer!

Vid tio promenerade vi över till Södra backen för att dricka julkaffe och äta äppelkaka med Vincents oma & opa, och så öppna några julklappar. Det var ljuvligt vinterväder ute, precis som det ska på julafton.

Väl tillbaka i Slätta var det julmatslagning som pågick och vi hjälpte till så gott vi kunde, jag fixade brysselkålen som jag brukar. =) Klockan ett var det dags för jullunchen och min farbror Peller och hans Eva var gäster under lunchen (sedan skulle Eva iväg och jobba, stackars alla som jobbar julafton). Vincent fick ett fint troll i julklapp! Lillkillen åt lite julbord innan vi la honom för middagsvilan, duktigt att han varit vaken så länge, han som annars somnar kl tolv senast. Och så fick vi andra lite lugn och ro tillsammans med all den goda maten. Mums vad vårt julbord är gott, godare går inte att hitta! Måste-rätter är allt hemlagat: köttbullar, julkorv, potatisbullar, långkål, brysselkål med hasselnötssmör. Och så sylta, vörtbröd med julskinka och LissEllas grov osötad senap, tomatsallad, färsk rödkålssallad, och gravad lax såklart.


Förutom Annette som fixade i köket och Emanuel som fixade med julklappar så somnade resten av oss till Kalle Ankas jul. Framemot femtiden började vi vänta på tomten, och så dök han upp - kom pulsandes genom snön med en lykta i handen och pälsrock på. Fast Vincent genomskådade morfar och ville fortsätta vänta på tomten, hihi. Vi fick varsin julklapp, och sedan plockade vi med oss allt som låg under granen och spenderade resten av kvällen med julklappsöppning, rim, julgodis (våra vanliga hemgjorda marsipangodisar, två sortes hemlagad Emma-kola, geléhallon som är en måste-tradition, marsipangris från Bräutigams, Alladinask, och så frukt - klementiner framför allt) med avbrott för Karl Bertil Jonssons Jul.



Vincent öppnade glatt alla paket, även om det nästan blev lite mycket ett tag. Han blev i alla fall väldigt glad för det mesta, som leksaksdammsugaren från Emanuel och Nina, och den blå mjukiselefanten från gammalmormor (som han gick runt med resten av kvällen och som nu har fått flytta in i hans säng). Vincent fick lägga sig några timmar innan vi andra var klara med jul-, godis- och paketmys, och när timmen blivit sen så lyfte vi över honom i vagnen och packade in det sovande barnet för en promenad till Södra Backen där vi sov nästa natt. På juldagsmorgonen var det dags för Kooistra-traditionell julfrukost och resten av Juldagen spenderade vi där med god middag som avslut tillsammans med Frank och hans tjej Karro ("Fank å Kajo").

En väldans trevlig jul kan man sammanfatta det med, och tack för alla fina julklappar och all den goda maten!
Jag återkommer med lite kort från Nyår, för nu är det ofattbara 2010 - nytt år och nya möjligheter. Jag tror det kommer bli ett fantastiskt år.

/Emma

kommentarer
av: Eva

Vad mysigt det låter =)Om man kunde fira jul med familjen och mysa så mycket som ni har gjort så skulle nog mina julkänslor komma tillbaka.

Dina bilder är fantastiska väldigt mycket julstämning i dom.

2010-01-01 @ 19:31:36
URL: http://taweret.blogg.se/
av: gammalmormor Maj-Britt

Nyårsdagen 2010 ! Oh.så härliga bilder och härlig text från ert julfirande som man så väl känner igen från dom gångerna jag firat jul tillsammans med er i Falun! Härligt också att få höra att ni har fört traditionen vidare om att ha julaftonsmorgonkaffe med sandbakelser med grädde och en liten tomte på grädden och smörgås och sen alla levande ljus runtomkring i rummen när man vaknar är skönt och sen en liten julklapp till var och en som ligger under halmbocken och som man får på morgonen! Tack Emma för att du skriver och berättar så levande så man har en känsla av att man är med på allt detta även om man sitter i Göteborg och bara läser om det!

En stor kram till er alla från gammalmormor och en god fortsättning på det nya året!

2010-01-01 @ 22:55:45

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0