Långhelg och fullt upp med trevligt

Precis som varje annan vecka så jobbade jag bara tisdag-onsdag den här veckan (visserligen långa skift, men ändå). Torsdagen blev full av trevliga saker. Både jag och Pieter var lediga vilket till att börja med betydde sovmorgon för mig, skööönt! Jag hann med en lång stund på gymet, vilket också var välbehövligt - måste komma igång nu efter månader av illamående/trötthet/tung förkylning.

Efter en dusch så var det dags att promenera genom det lätta snöfallet till Stenslund och visning på ett hus. Vi har gått på en hel del visningar under det senaste året, framförallt förra våren. I höstas var det riktigt dåligt med hus ute på marknaden, men hoppas på fler igen när våren kommer. Vi är antagligen inte redo för husköp än (jag ska bl a bli arbetslös vilket gör framtiden lite osäker) men dels känns det riktigt nyttigt att gå på visningar - man blir helt klart erfaren av det - och dels kanske drömkåken dyker upp till ett kanonpris och då är det bäst att vara där och så till. I vilket fall så var det är riktigt trevligt hus vi tittade på i torsdags, kanske bäst hittills. Helt klart skulle-kunna-bo-potential.

När vi klämt klart på det gula trähuset från 50-talet så gick Pieter och Vincent mot oma & opa, medan jag traskade mot stan för att möta upp arbetskamrater för after-work på mysiga nyöppnade puben Bishops Arms. Vi satt i sköna fotöljer och beställde in varsin pub-hamburgare som var mums-smarrig. Hemma igen väntade en skön kväll i soffan med fruktsallad, kaffe och Pieter.

Fredagen var lugn. Pieter skulle jobbat men blev omdirigerad till nattskift, så jag och Vincent fick sängen för oss själva. Beställde pizza på kvällen, och jag förberedde för tårtpyssel genom att baka bottnar (en stor rund, en liten rund & en avlång) och göra lockdeg (sk "mmf# av marschmallows och florsocker).

Så var det dags för stora tårtdagen. Det var några månaders senaste tårtbaket, så nu var det roligt att få sätta tänderna i en utmaning igen. På beställningssedeln: En gitarrtårta modell Epiphone Les Paul "sunburst", ett jobb som tog precis hela dagen. Vincent hann både simma med morfar och fika med opa, sova däremellan, och på eftermiddagen leka med pappa sin, och så somna för kvällen i sin egen säng. Allt medan jag tårtfejade. Timmen blev sen innan jag kom i säng, men tårtan stod kvar i kylen, redo att hämtas upp på söndagsförmiddagen av min arbetskamrat som firade 30. Tårtan fick bli till två för att få plats i kylen, det insåg jag när jag skulle sätta igång. Jag önskar mig en dubbelt så bred kyl, någon som vet var man hittar en sådan?


Min 22:a tårta (av den här typen), nu är det ganska precis ett år sedan jag gjorde min första! Denna består av sockerkaksbotten, ett lager gräddvaniljkräm, ett lager rabarbermousse med jordgubbsbitar, lock av mmf & sp, dekorationer av mmf, mp, pulverfärg & ätbart glitter.

Eftersom Pieter blev omdirigerad till nattskift så betydde det en ledig lördag för hans del. En dag helt utan planer, skönt nog. Jag sov igen några timmar från nattens tårtpysslande. Det har blivit riktigt kallt igen, temperaturen sjönk nedåt minus 17-strecket, men killarna i familjen trotsade den för en stund ute med pulkan. Vince gillar pulkan, bara han slipper åka i backar. =)) På eftermiddagen fick vi besök av söta Oscar och hans mamma Jannike. Oscar (6 mån yngre än Vincent) är barnbarn till vänner till Pieters föräldrar, och han har fått låna vinteroverall av oss som Vincent hade förra vintern. Till vardags bor familjen i Australien men varit här i några månader och hälsat på mormor och morfar. De två grabbarna verkade trivas tillsammans, och lekte glatt med bilar och helikoptrar, stereon, pulkan och vad de hittade. Både Vince och vi uppskattade lite söndagssällskap!


Nu är det, som oftast när jag skriver här på bloggen, sängdags. Det ska bli riktigt skönt att krypa ner i svala täcken, med mitt allt högre kuddberg. Det är inte helt bekvämt att ligga ner när man är gravid, jag är nere i två olika sovlägen redan, och det uppbackad av fem kuddar av varierande storlek. Bättre lär det inte bli heller de närmsta månaderna. Men annars är det toppen att vara gravid just nu, känner buffar och sparkar flera gånger om dagen och de blir allt tydligare. Och magen är alldeles lagom stor. Jag får nog se till att bli fotad lite snart, nu när man börjar få en mage att visa upp.

God natt och sov gott!
/Emma

kommentarer
av: Gammalmormor Maj-Britt

måndagkväll den 1 febr! Hej Emma! Oj,vilken jättefin tårta du har bakat, ett riktigt litet konstverk,du är sååå duktig!

Vi har fortfarande kallt väder, idag var det 8 minusgrader och halt är det också , om man är tvungen att gå ut får man ta det försiktigt så man inte halkar omkull! En stor kram till hela familjen från Gammalmormor i Göteborg!

2010-02-01 @ 22:07:55
av: annika

Du vet att jag har ett minne som en guldfisk...

Hur jobbar du nu till veckan?

Jag är i tsan tis, lös och sön. Nästa vecka är jag bara ledig på torsdag.

Jag vill ha en rosa tågtårta till Edinas 2-årskalas.

Den firar vi på hennes födelsedag 13/3.

Är det något du han göra? Annars får jag sätta tänderna i det projektet själv, vilket inte känns lockande... :)



Förstår du att våra "bebisar" snart blir hela två år? hjäääälp



(I förrgår sa Vincent: sitta i fåtöljen, till mig på dagiset.Bla. Typ 10 ggr ;)Killen kan prata har jag märkt! )

2010-02-07 @ 22:38:13
URL: http://habibtysrum.blogg.se/
av: Emma

Mormor: Jag tycker om att det är så kallt, men när det är halt är det ju inte så kul. Du får verkligen ta det försiktigt! Roligt när det är fint ute i alla fall. Vi ses snart, på Jonatans bröllop, det blir kul!



Annika: Jag har också ett sådant typ av minne tyvärr, haha. Den här veckan jobbar jag bara tisdag-onsdag. Har även ett annat projekt jag behöver jobba med, men det är mer flexibelt. Det skulle vara väldigt roligt att göra en rosa tågtårta (hihi)! Jag tar 650:- för en tårta, om jag inte redan sagt det. Det täcker ingredienser, material och verktyg. Men för mig går det bra att ses måndag, torsdag eller fredag. Hur jobbar du?



Nej visst är det lite galet att de blir två år, våra små. Men det är roligt också tycker jag, så himla kul att kunna umgås mer med Vincent. Visst pratar han massor, min kille, men det gör ju Edina med! Vincent har hela resonemang för sig och riktigt långa meningar. Jättekul ju!

2010-02-07 @ 22:48:10
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0