Fotoredigering - testar RAW och HDR

När man fotar (med en bra kamera) kan man välja att fota i RAW-format. Det är ett format som behåller all information vilket betyder att möjligheterna till redigering i efterhand blir väldigt mycket större. Jag har inte tagit mig för att testa RAW-redigering tidigare, men tänkt att det nog är dags snart. Och nu har jag lyckats klämma in lite tid och engagemang för det! Förutom att man kan redigera bilderna mycket bättre så ger RAW även möjlighet till att göra HDR-bilder. Det gör man i speciella program (jag har just nu en testversion av Photomatix som lägger in vattenstämplar i bilderna - det kommer ni se snart), och innebär att man lägger ihop fotografier med olika exponering. Jag har bara testat väldigt snabb nu, men ska leta riktigt bra objekt framöver så att jag kan få till lite häftigare HDR-bilder. Jättekul är det att hålla på, önskar bara jag hade mer tid och ork. Här kommer mina första tester, den översta är HDR och den undre bara lite extra redigerad RAW...

Korten är från igår när vi var till Stångtjärn tillsammans med oma. De två och Pieter badade medan jag och Claudia som vanligt satt i skuggan och tittade på. Nog längtar man efter att få bada när dagarna är så varma, men jag får längta lite till.





kommentarer
av: Sanna

Vad fint det blev! HDR är något jag inte har gett mig på än, även om jag gärna velat. Har bara inte kommit för mig :) Det ser lite sagoliknande ut.



Så fint kort på Vincent, älskar foton som ser gammaldags ut.

2010-07-08 @ 23:22:24
URL: http://sannahagert.blogspot.com

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0