Feber och vabbande

De senaste veckorna har bestått av en hel del vabbande. Vi som var förskonade hela hösten har tagit ut våra första vab-dagar nu i februari och mars, och en hel del har det blivit. Vi delar lika, självklarhet. Men det är inte jobbigt att vara hemma egentligen, ingen av oss bråkar för att få slippa. Klart man vill umgås med sin son, och när han är sjuk känns det nästan ännu viktigare. Efter besök på vårdcentralen konstaterades att Vincent antagligen hade öroninflammation, och att det var därför hans feber kom och gick. På uppföljningskollen dagen efter såg öronen bättre ut så han har sluppit penicillin och fått självläka istället. Och i måndags var han tillbaka på dagis! Och med besked. Fröknarna säger att han varit på strålande humör. Det känns riktigt bra, eftersom han var så ledsen och grinig senast han var där, men då var han antagligen inte helt frisk heller.

Vädret är ett kapitel för sig. Våren kom en dag, och försvann sedan lika fort. Vi har haft flera snöfall sedan dess, även om temperaturen oftare ligger på plussidan nu än på minus. Lite vår skulle vi behöva, sol och fågelsång, så att vi alla kan få bli lite piggare och friskare. Jag har varit förkyld i flera månader nu och tror en dos sol skulle göra mig gott. Och så vill vi ju ut och leka också. Det ska bli toppen när lekparkerna är snöfria och torra! Men jag gissar att det kommer en rätt lerig period däremellan.

Nya stövlar måste vi köpa åt Vimse, och nya vårskor. Under vintern har han vuxit ur det mesta. Tur att vinterkängorna var såpass stora när jag köpte dem i höstas, för nu är det inte mer en en halv cm kvar i tårna. De kommer räcka precis lagom den här vintern. Men jag tycker ju bara det är roligt att shoppa åt sonen, så jag ser fram emot att få prova vårskor. Borde passa på att skaffa ett par åt mig själv också.

Lite kort från helgen så. Vi har inte direkt varit ute på några äventyr på sistone, delvis eftersom Vincent inte varit kry. Här är i alla fall bildbevis på ett av Vincents stora intressen - bilar!

Ett annat är Aries, han kramar och pussar mer än gärna på henne. Hon är mindre glad och brukar stirra uppfordrande på oss vuxna så att vi kan ta bort den lille busen. Fast hon är lika bråkig själv så hon får nog stå ut med en del. På sista bilden är Vincent ett riktigt Villervalla-barn (klädmärket med huvudbutik i Haga i Göteborg), både jackan, mössan och vantarna är villervalla. Vårigt med gula och gröna färger tycker jag, och det känns skönt som avbrott från den bruna vinteroverallen och grå vintermössan. Just den här promenaden riktade vi stegen mot Josefin och Saga, som bjöd på chokladbollar (Jos) och glatt lekte med sin nya doktorväska (Saga). Samtidigt som Passion Play repade, lekte jag med barnen och blev både undersökt och undersökare. Och mums för chokladbollar!



Vincent hittade några halsband, armband och diadem som han snabbt tog på sig. Min söta lilla prinsessa! Jag tycker det är väldigt roligt att han gillar både bilar och halsband, det är precis som det ska vara.

Nu kommer det bli lite mer tårtbakande framöver, det ska bli roligt! Men man behöver en paus mellan varven. Och så ser jag väldigt mycket fram emot påsken, det ska bli supermysigt! Håller tummarna för sol och smältande snö...

/Emma


kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0