Puh puh puh

Puh vilka veckor det har varit, och än är det inte slut. Verkligen fullt upp har jag för tillfället. Men det mesta är avklarat, och nu avslutas de ovanligt fulla veckorna med min kusins bröllop. Mycket trevligt! Vi bilar söderöver imorgon och sover borta två nätter. Jag ska fota bröllopet också, lite nervöst eftersom jag aldrig gjort något sådant förut, men roligt också.

Helgen som var var jag också borta. Jag och Therese körde till Stockholm för att hälsa på vår gamla kompis Anna som flyttat dit efter några år i Lund. Första gången för oss båda att vara utan våra barn två nätter på raken, och det gick över förväntan. Men nog blir man glad ända in i själen när mobiltelefonen ringer på kvällen och det i andra änden hörs ett försynt "gonatt..." Det var Vincent som (med pappas hjälp) ringde för att säga godnatt till sin lilla mamma, gulle. Helgen var riktigt trevlig och vi (varav två gravidisar) shoppade bara lite lätt, sedan fikade vi, åt gott och var på bio.

Nu tänkte jag fylla på med lite kort, jag har ju varit minst sagt frånvarande från bloggen de senaste veckorna. Klockan är lite väl mycket redan, som vanligt, och vi ska upp hyfsat tidigt imorgon för att ge oss iväg. Och inte har jag packat klart heller, så nu får jag lägga på en rem:

Första kortet är från Slätta när vi firade mormor Annettes födelsedag. Vincent fick hjälpa mormor att fixa tårtan, vilket han helt klart uppskattade - speciellt att äta av hallonen.



Det andra kortet är en illustration av Vincents stora passion just nu - Totoro (här är Totorolåten som Vincent går runt och sjunger på mest hela tiden: Totoro Song). Det är en japansk tecknad film från 1988 som Vincent totalt snöat in på. Fick han välja skulle han titta på den filmen varje sekund från morgon till kväll. Det verkar som vi råkar fostra ett tv-barn, ajdå. När våren kommer är det vi som ser till att ge oss ut i naturen lite mer. Här dansar Vincent Totoro-dansen, som Totoro och barnen dansar för att få nötter att gro. Totoro har ett paraply och dansar med, och ofta hämtar Vincent sitt eget paraply (vagnens parasoll) och dansar likadant:



Charmören hasar runt i sina holländska träskor. Det är på gränsen att han får i fötterna i dem nu, alldeles snart kommer de vara för små. Men fina ändå. =) Tröjan har Vimse fått av mormor och morfar från när de var på Gotland häromveckan.



Så här ser det ganska ofta ut hos oss, pappa Pieter diskar och Vincent hjälper till:



Förutom mitt vanliga jobb mixat med gravidkrämpor och förkylning så har jag även under februari hållt på med ett projekt tillsammans med Annette. Hon och några kollegor har skrivit en bok som jag layoutat. Jag tycker det är riktigt roligt att få göra sådana här saker, även om det kan bli lite körigt ibland. Dessutom har jag bakat ett par tårtor på sistone. Först ut var en tårta med önskemål om lego och kranbil. Så här blev resultatet, den första randiga tårtan jag gjort:


tårta nr. 25: åt en arbetskamrats son som fyllde 8 år

- chokladbotten
- ett lager hallonfärskosmousse
- ett lager grädde med krossad daim
- spacklad med chokladsmörkräm
- lock av mmf
- dekorationer av mmf, sp, svart ätbar penna



Nästa tårtprojekt var ett riktigt stort sådant, nämligen min första bröllopstårta. Ett stort åtagande, men det var ändå skönt att första bröllopstårtan var en relativt liten sådan. Jag väntar gärna med att baka till ett 100-personersbröllop, haha. Så här blev iaf skapelsen, utformad efter idéer tillsammans med bruden, och med tulpaner som även var temat i brudbuketten:


tårta nr. 26: bröllopstårta

två likadana lager:
- chokladbotten med extra choklad
- ett lager hallonfärskosmousse
- ett lager vit chokladmousse
- spacklad med chokladsmörkräm
- lock av mmf
- dekorationer av mmf, fp, sockerpärlor, pärlemorglitter



Nu dags för sängen, imorgon resdag.

Godnatt!
/Emma

kommentarer
av: Icka

Halloj!



Gus och Vimse är ju rätt lika.... Förutom att Gus bara älskar Mora Träsk och ingen annan tv.

Hoppas ni får en bra helg och att bröllopet blir trevligt. Lycka till med fotandet också!

Stor kram/I.

2010-03-05 @ 06:57:22
URL: http://blog.olicka.se

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0