Höstpromenad och rullbebis

I förrgår kände jag mig riktigt sjuk och var ordentligt däckad. Igår var en mellandag. Idag mår jag riktigt hyfsat, med undantag för den stora tröttheten som slår till med jämna mellanrum. Fast den kommer man nog inte undan så länge det bor en bebis i huset.

Eftersom Pieter jobbar hela helgen så har jag och barnen träffat mina föräldrar både igår och idag. Idag tog vi oss upp till Stångtjärn och promenderade runt sjön. Stannade och fikade, och huttrade lite i den kyliga höstluften. Men det var skönt, och vackert.
Claudia var vaken en stund medan vi picknickade, annars sov hon i vagnen hela promenaden. Vincent sprang runt och sprudlade på sitt tvååringsvis... och somnade i bilen på väg hem. Han var rätt slutkörd. Jag hade ett par timmar hemma själv med barnen innan Pieter slutade jobbet. Vincent sov och efter ett tag somnade Claudisen också. Enter: duschen! Ah!

När Pieter kom hem fick vi barnvakter för att åka iväg och kika på ett par av Fiskarhedens visningshus. Roligt! Och bra att få lite känsla för hur några tänkbara planritningar ser ut i verkligheten. De här två hustyperna var det som visades idag (klicka på dem för att läsa om dem på Fiskarhedens webbsida):

Det ramlar in huskataloger lite då och då i vårt brevinkast. Jag beställde alla som gick att beställa från www.huskataloger.se för ett par veckor sedan. Även om vi kanske inte ska bygga hus så är det ändå roligt att bläddra igenom dem, studera och jämföra planritningar och drömma lite.

Just ja, idag gjorde hon det! Claudia rullade från rygg till mage. Hon satsade, gav inte upp, och vips var hon över den där retfulla armen som alltid är i vägen. Så notera 26:e september i era dagböcker! Här är söta lillsyrran som dessutom blir allt bättre på att gripa tag i saker hon siktar in sig på (jag gillar för övrigt den här pyamasen väldigt mycket, fin och mjuk och utan knäppning eller dragkedja på magen, märket är Ida T och Vincent hade den när han var liten):
Jag kollade upp när Vincent rullade rygg --> mage första gången. Inte för att det spelar roll, bara för att jag tycker sådant är roligt. Han gjorde det 3 månader och 4 dagar gammal, så där hann han före lillasyster som är 19 dagar äldre idag.

Samtidigt upptäckte jag en mycket större skillnad: Vincent sov nio (9!!!) timmar i sträck första gången tre dagar innan sin tremånadersdag. Huvva, vilken lyxbebis! Den här unga damen har inte behagat sova längre än fem timmar i sträck någonsin, och det har hon bara gjort några enstaka gånger. Standard är 2-3-timmarspass hela natten. Skärpning, kära dotter!

Nästa "grej" för Vincent var första tanden som dök upp på femmånadersdagen. Får se om syrran hinner före där. Hon har redan tuggat frenetiskt i någon månad eller så, jag bara väntar på att känna något vasst sticka upp ur tandköttet.

Läggdags! Jag är visst sist i familjen i säng... igen. Skärpning på mig med!


kommentarer
av: Gammalmormor Maj-Britt

Hej Emma! Vilka härliga bilder och så söööta barnen är! Skönt att du är så pass bra att du orkade gå med upp till Stångtjärn, så jättehärligt det ser ut!

Jag kan inte skicka mail eftersom det är något fel på datorn, men jag återkommer när datorn är fixad!

En stor kram till hela familjen från Gammalmormor i Göteborg! Krya på dig Emma!

2010-09-27 @ 03:06:44
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Linnea

Vilka fina höstbilder! Mysigt värre :)



Fett kul att höra att Claudisen har rullat över på mage, heja bebben! Annars hade ju armamputation varit nära förestående, tur att vi kunde undvika det ;) Kram!

2010-09-27 @ 14:26:16
av: Sandra - mamma till Molly

Heja Claudia! Molly kämpar på än hon med sin dumma axel, igår trodde vi det skulle ske men icke men snart så! :)



Åhh vilka fina hus ni var och kikade på. Någon av dem som ni gillade? Jag älskar verkligen huser till vänster som du la in. Har sååå många fina hus här uppe vid oss när de bygger så jag går förbi och dagdrömmer samtidigt som jag blir helt förvirrad över hur många olika hus det egentligen finns. Daniel och jag har diskuterat många gånger om vi skulle bygga nytt vilket hus det skulle bli osv. Snacka om att i har olika åsikter om den punkten :P Hur ska man komma överrens? :P

2010-09-27 @ 16:58:42
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Emma H

Sandra: Huset till höger låg i "erat" område! Första gången jag var dit, vad häftigt det kändes - ett riktigt nybyggarområde verkligen! Jag hade älskat att gå på hundpromenader där varje dag och drömma. =D



Båda husen var trevliga, och klart tänkbara. Jag tycker det varit väldigt bra att kolla igenom en massa huskataloger och känna efter riktigt vad man tycker om olika planlösningar och varför. - och sedan kolla in några live så att man får se vad en ritning kan betyda i verkligheten när det gäller ytor och rum.

2010-10-01 @ 22:30:08
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0