Location location location

Jag är barnsligt förtjust i brittiska husprogram. Grand Designs är en stor favorit, och Location location location har seglat upp högt på topplistan. Kanske inte så konstigt när jag dels älskar inredningsdesign och dessutom själv är på husjakt. Serien visas på Kanal 9 och går ut på att två "husjägare" letar bostäder åt par på jakt. Jag gillar Kirstie Allsopp och Phil Spencer, programledarna aka husjägarna. Brittiskt behagliga och med den där torra humorn som sätter små leenden på mina läppar. Och så alla hus man får kika in i så klart!

(foto från Kanal 9)

Jag gillar även Kevin McCloud som leder Grand Designs. Han är lika brittiskt behaglig han. Och stilen på hans program är mil från den epileptiskt stirriga amerikanska varianten Extreme Makeover, Home Edition. Såg den serien ett tag men orkar inte med den längre. Jag blir bara stressad. Grand Designs däremot, så lugnt och behagligt. Och husbyggen är aldrig fel i min bok.

(foto från Kanal 9)

Sen finns ju alla svenska varianter av inredningsserier och jag kan ju erkänna att jag följer rätt många av dem. Fast några gillar jag bättre än andra. Bygglov (i fyran) är t ex en favorit för tillfället. Roomservice brukar vara bra också. Kikar ibland på Arga Snickaren, och Simon & Tomas kan jag inte riktigt låta bli trots att de inte gör de finaste grejerna. Sen har vi ju favoriten Erns Kirschsteiger och hans radda av program. T o m Vincent känner igen honom och kan säga hans namn, haha! Och så långköraren Äntligen hemma som jag tittar på i perioder.

Har jag glömt något program? Har du någon favorit så tipsa mig gärna! Jag kan nog inte få för mycket inrednings-tv tror jag.


kommentarer
av: Cissi

Alltså de svenska har jag i princip övergett och Kirschsteiger har jag inte mycket till övers för. Men jag älskar de brittiska! Har du 8:an så kör de En plats på landet och En plats vid havet. Där

försöker de hitta hus åt ett par i varje program på olika ställen i England. Också riktigt bra. Ett nytt liv på landet finns det väl nåt som heter på 9:an också va. Där de brukar flytta utomlands och renovera eller bygga nåt nytt?



Annars gillar jag matprogram i olika former :-)

av: Elin S

Älskar också de brittiska programen, även om jag lyckats missa Grand Designs av någon anledning.

Jag hade tänkt att tipsa om de program som Cissi tipsade om :). Good stuff!

2011-02-10 @ 23:14:03
av: Maria A

Jag håller med om att britterna är bra på att göra TV, även annat som t.ex. miniserien Sherlock som går på SVT på söndagar nu :)



Ett svenskt som jag gillar nu är Sofias änglar tror det går på tisdagar på 5:an, det är ju Jonny och Mattias så kanske går in under roomservice.

2011-02-11 @ 12:08:54
URL: http://jazus.wordpress.com
av: Emma H

Cissi: Har inte åttan så jag svär lite varje gång jag ser att de visar En plats på landet där. Grr. =)) Men Ett nytt liv på landet på nian försöker jag se ibland. Det brukar gå lite fel tid har jag för mig, typ just när man ska laga middag eller så.



Grand Designs är ju creme de la creme, Elin! Fast nu verkar de ta en paus med det på nian tyvärr. Grr igen. Fast däremot har de börjat visa det kl sex varje dag på TLC. En riktigt dålig tid mitt i middagen så det har jag inte lyckats se en enda gång.



Maria: Jag har missat både Sherlock och Sofias änglar. Har funderat på att börja kolla på båda men Sherlock har jag skippat eftersom jag följer för många serier redan. Too mutch tv! =)) Sofias änglar verkar så himla sorgligt så jag vågar inte riktig kolla. Jag blir så deprimerad av deppiga människoöden... Kul att du har en blogg förresten så man får se mer av söta Valma!

2011-02-11 @ 23:00:00
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Tova

hihi, Grand Designs = porr för medelålders. Vi älskar det programmet!

2011-02-12 @ 08:47:10
URL: http://[email protected]
av: Emma H

Haha, så kan man också uttrycka sig, Tova! Går det några nya Grand Designs-avsnitt hos er nu? Så man vet om man har något gött att vänta på...

2011-02-15 @ 13:49:14
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0