Amning VS. välling

På tisdag börjar jag jobba igen. Halvtid till att börja med. Det innebär att Claudia måste klara sig utan mitt skafferi dagtid, dvs äta riktig mat istället för att ammas. Det går rätt bra. Jag har slutat amma på dagen sedan ett par veckor tillbaka. Ammar morgon, kväll och så 2-3 gånger på natten. Vi har introducerat välling också. De två första gångerna drack hon pyttelite, tredje dagen slank hela portionen (100 ml) ner. Idag ökade vi till en hel flaska (200 ml) och visst, inga problem!

Det är lite skillnad mot Vincent. Det tog ett bra tag innan han gillade välling, och det ända som fungerade - och som har fungerat sedan dess - var kall välling. Fortfarande dricker han den bara kall. Testar man något annat så ratas den. Som förälder tycker man ju att det känns så mysigt med den där varmljumna vällingen att avsluta dagen med, men barn gör som de vill och skiter i vad vi tycker. Claido gillar den i alla fall varm. Fast en grej det mesta - amning.

Det känns lite smått elakt (och lite sorgligt också) men det är nog snart färdigammat helt för den här unga damen. Hennes dåliga nattsömn med ständiga uppvaknanden måste få ett slut. Vi föräldrar behöver sova. Än har vi inte kraften att hitta på hur, men det kommer allt närmre. Snart sätter vi oss ner och bestämmer en handlingsplan. Snart kommer vi koka ihop en sovmetod som bara måste fungera. Och ganska troligt kommer den bland annat innehålla slutet för amningseran.  Även om jag på många sätt gillar att amma så är jag också rätt less på det, så det är helt enkelt dags.

Snart.


kommentarer
av: Sandra - mamma till Molly

Även om det känns sorligt att sluta amma så kommer det bli skönt för dig tror jag Emma. Bättre en utvilad mamma än en stressad mamma! :) Så sa bvc till mig om min amning/pumpning :)

2011-01-08 @ 22:13:16
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Malin

Hehe ja det kommer bli spännande att se hur det kommer gå, hehe :)

2011-01-08 @ 23:13:39
URL: http://Www.mandarinklyfta.se
av: Lisa - mamma till Knut

Det känns så konstigt att veta att Knut och Claudia är samma ålder och att hon ammas fortfarande. Det känns som att den var en evighet sen jag slutade amma Knut! Men jag är ändå nöjd att jag slutade lite tidigare, jag hade aldrig orkat amma honom fortfarnade tunga killen :)

2011-01-09 @ 08:55:29
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/
av: Emma H

Sandra: Ja jag tror också det blir väldigt skönt. Känns som att det är dags nu. =)



Malin: Haha! Ja det blir spännande...



Lisa: Det är verkligen så olika hur det blir och hur man gör. Oavsett hur länge man ammar och om det är valfritt eller inte så blir det ena riktiga godingar till ungar!

2011-01-11 @ 21:29:14
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Elsa

Uj uj vad jag känner igen mig :( Vilgot den odågan vaknar ju fortfarande mellan 5-15 gånger varje eviga natt och ska amma. Han är ju ändå snart 10 månader, när ska det ta slut?! Känner mig dock absolut inte redo att sluta amma, även om jag lekt med tanken mer än hundra gånger... Hoppas att ni kommer på den ultimata sovmetoden och att tösen börjar sova hela nätter! Den natten, den lyckan... :)

2011-01-12 @ 19:21:32
URL: http://kaffemorsan.se
av: Emma H

Jag känner mig faktiskt rätt färdig med ammandet. Tycker mest det är jobbigt nu. Men så jobbar ju jag också och måste kunna vara hemifrån. Sova hela nätter ja, den natten den lyckan, haha!

2011-01-15 @ 20:50:45
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0