Mormors gamla kläder

Annette (min mamma that is) har en hel låda sparad med gamla kläder, klänningar framförallt, från när hon var barn. Min mormor har sytt en hel del av dem. Än så länge har Claudia inte riktigt vuxit i så många, men en outfit har hon testat - två gånger. Första gången när hon var 1,5 månad. Det var i somras när vi hälsade på gammalmormor (min mormor that is) i Göteborg. Då drunknade lilltjejen nästan i dem, men söt var hon. Fattas bara annat.
Annette hade samma kläder på sig när hon var bebis. 1952 var året, så i 59 år har de legat nerpackade. Om inte jag hade dem på mig någon gång när jag var bebis, men jag kan inte minnas att jag sett några sådana bilder. Då var det ju 80-tal och velour och frotté för hela slanten. Nu känns kläderna nästan moderna, så gamla de är. Här är lilla Annette (troligtvis några månader äldre än Claudia på bilderna ovan - Vet du, mormor?):

Misstänker starkt att jag satt på Claudia klänningen bakochfram när jag ser det här fotot. Fast jag skyller allt på Annette. Hur som helst så är klänningen fin åt båda håll. Andra provningen på min dotter då? Det blev häromdagen, andra januari för att vara exakt. Dagen innan hon blev sju månader. Så här söt kan man vara då:
Jag må vara alldeles för okreativ (inkreativ? akreativ? dyskreativ?) på vissa plan, jämfört med vad jag vill vara alltså. Fast lite får jag i alla fall ut genom sådana här små projekt. Tur det.

Är det någon av er läsare som satt på era barn lite speciella ärvda kläder? Kanske era egna, eller någon förälders?


kommentarer
av: Gammalmormor Maj-Britt

Så roligt att se lilla Claudia i klänningen och hättan och byxorna som jag (gammalmormor) sydde till Claudias mormor Annette för 59 år sedan och otroligt roligt att se det på mitt lilla barnbarnsbarn Claudia nu!

Annette var 4 månader när vi tog det kortet där hon ligger i barnvagnen och klänningen är meningen att knäppas fram, men det går väl bra bak också men det kanske blir lite hårt att ligga på knapparna som är ganska många om jag minns rätt!

Väldigt trevligt att få se dessa bilderna, tur att jag öppnade datorn i kväll och fick se dom,som gladde mig!

En stor kram till hela familjen från Mormor/Gammalmormor Maj-Britt

2011-01-08 @ 22:02:56
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: linda

gud så fina kläder! och så kul att du har dem kvar! önskar jag hade något sånt, har inte ens kläder från när jag var liten.. tänk så roligt när claudia får prova dem på sina barn!

2011-01-08 @ 22:34:36
URL: http://lindae.se/blogg/smallfeet/
av: Elin "strumpan"

Galet söt är hon och väääldigt fina kläder! Jag är ordentligt avundsjuk.

Vi har bara lite ärvda kläder från min styvpappa och hans bröder bl a. Dom är fina men inte så söta som dom du visar upp, mest sparkbyxor och lite annat.

2011-01-09 @ 00:37:03
av: britta bloggar

Men så fint! Och vad härligt med ärvda kläder! Stina sov i en vagga som finns i makens familj när hon var mindre, hon var sjätte generationen. Det känns fint!

2011-01-09 @ 21:00:15
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
av: Emma H

Mormor: Ja visst är det roligt att se de fina kläderna på både Annette och på hennes lilla barnbarn, ditt barnbarnsbarn. Och jag tycker det är så kul att det finns sparat och att mina barn får prova dem!



Linda och Elin: Men vad tråkigt att inte ha några kläder sparade alls (eller bara lite). Jag har använt rätt mycket kläder från när både jag och Pieter var barn framförallt på Vincent. Claudia har haft så mycket nytt sedan hon föddes (både Vincents + mer som hon fått) att det inte hunnits med på samma sätt.

2011-01-11 @ 20:50:49
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Emma H

Britta: Oj vad häftigt att vaggan är inne på sjätte generationen! Man känner verkligen historien när det finns sådana grejer att ärva. Mina barn har också sovit i en vagga som jag själv sov i som barn, men jag tror inte att den är äldre än så.

2011-01-11 @ 20:58:50
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0