En karta tapetserad på väggen?

Idag hann jag ta en snabb sväng till Bergnils för att bläddra i lite tapetböcker igen. Jag var tvungen att kika förbi eftersom jag fått en ny ingivelse vad gäller Vincents rum. En världskarta med gammalt utseende... Vincent har sedan tidigare fått lite gula och gröna och mörkbruna nyanser på sitt rum, och en gulnad karta skulle ge en fin fond åt de färgerna.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med Vimses rum, mer än att jag vill skapa något som känns. Något som kan få fantasin att spela. Tankarna har gått mot djungler med dolda djur som kikar fram här och där. Blommönster, små fåglar som kvittrar. Jag vet att jag inte vill ha en typisk barntapet, men den ska inte vara stelt vuxen.

Dessutom ligger det här med världskartor på väggen i släkten. Min farmor och farfar hade en stor världskarta tapetserad på den största väggen i sin smala men höga hall. Den var gulnad men drog alltid blicken till sig. Även när jag växte upp hängde en jättestor karta bakom våra huvuden när vi satt i soffan i vardagsrummet. Den hörde till och det var lätt att kolla upp någon plats eller resmål om det kom på tal. Min bror har ärvt kartintresset och han anser att en karta på väggen är en självklarhet. Och så jag då, känner att det där kartbegäret kommer smygande... Så kanske något sådant här (på en hel vägg alltså):


Jag lutar alltså åt de gamla kartorna, eller de som ska se gamla ut. De som är som två cirklar, finns tre st som jag hittat. Kika in hos Photowall.se, MrPerswall.se och YourDecoShop.se.

Men åh vilka möjligheter man har att skapa något smått magiskt med hjälp av fototapeter. Jag kan tappa bort mig totalt bland allt otroligt häftigt inne hos YourDecoShop...



Sedan tidigare har jag annars en favorittapet som jag hade tänkt att jag gärna ville ha på en av Vincents väggar (den till vänster när man kommer in), måla resten av väggarna vita och så måla ett par möbler och garderobsdörrar i färger ur tapeten - petrolblå, mörkt rosa, vårgrönt... Det är Intrades Amara. Hittar den nästan ingenstans på nätet, men den finns i vår tapetbutik. Så otroligt fin! Och jag gillar tanken på en blomtapet i ett "pojkrum".


Fast alltså, nu blev jag lite hooked on fototapeter. Sååå det kanske inte blir blommigt ändå. Men vad ska man välja?! Och kanske en panda på dörren, hihi?


Tänktatänka.

kommentarer
av: Malin

Karta nr.2 och kartan längst ner (är ju ganska lika egentligen haha!) tyckte jag skulle passa ypperligt på en vägg! Fräckt!

2011-07-27 @ 00:06:53
URL: http://mandarinklyfta.se
av: Tova

Jag är väl lite miljöskadad jag också men klart det ska finnas en karta på en vägg! Man kunde ju ägna timmar i hallen hos Farmor och Farfar ju! De som är i cirklar är otroligt vackra! 2, 7 eller 8 går mina röster på!

2011-07-27 @ 11:20:01
URL: http://intolerantwife.blogspot.com
av: Elin S

Jag röstar på 2,3 och 8! Jag tycker också att nr 6 är fin men inte på en hel vägg.

Jag är på jakt efter en vacker karta att rama in men jag letar inte så aktivt. Kartor ar riktigt coola och fina!

2011-07-28 @ 02:37:50

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0