Sifferlek

Vincent gillar bokstäver och siffror. Han frågar ofta vad olika ord börjar på, och han kan hela alfabetet. Att sätta ihop bokstäverna till ord är för avancerat än så länge, men han har rätt nyligen börjat härma hur vi låter när vi läser ut ord, om jag säger t ex "Vincent stavas Ve I En Ce E En Te... Viiiinceeeeent". På liknande sätt kan han peka på en skylt och säga "Där står det Hiii Iiiii Ssss" om han tror att det står "hiss". Fast det är bara påhittade ord än så länge. Men intresset går inte att ta fel på. Det är roligt.

Siffrorna upp till tio kan han utan problem. Han kan räkna längre också, men hoppar lite hit och dit. Och han kan inte se än att 1 och 5 är femton. Idag hittade han en måttstock som han vred till på olika sätt och fick till siffror och bokstäver: "Titta mamma, en fyra!!!"



Vi överanstränger oss inte för att han ska lära sig, men försöker att uppmuntra så mycket vi kan när han själv visar intresse. Uppmuntrar leken. Och vi har alltid läst mycket med honom, och det är en av få saker som han verkligen kan varva ner med. Han har länge gillat att lyssna till rätt långa sagor.

Det är svårare med Claudia, för det blir liksom inte att man sitter med bara henne och läser/tittar i böcker. Men hon gillar böcker - att bläddra i och tugga på. Den nivån känns fullt tillräcklig än så länge. Hoppas bara att hon också kan få del av sagoläsningen snart. Jag tror det är en bra grej.

Vincents morfar har övat höger och vänster med barnbarnet. Det blev jag lite impad av när sonen plötsligt kunde, inte klockrent men rätt bra ändå. Och Pieter har övat vägmärken med honom när de traskat till dagis. Han kan "Herr Gåman", huvudvägled och lite andra. Fast roligast är alla triangelformade skyltar - de kallar Vincent för "Pink Floyd" och det har han kommit på alldeles själv. Efter att ha sett det här albumet så klart:


kommentarer
av: Sigrid

Haha pink floyd :D de är så roliga..



Sixten är också väldigt intresserad av siffror och att räkna, och har börjat intressera sig för läsning också nu. Han säger "där står det XXX" om allt möjligt där det står saker, typ på bussen när det var nån som skrivit på sätet framför så stod det buss och stol :) Och jag tror och hoppas att det håller i sig. Det är ingen i min familj (7 barn och 2 vuxna) som inte gillar att läsa och har läst mycket hela livet. Och jag hoppas att vi kan ge den glädjen till våra barn också, jag väljer alla gånger en bra bok framför att sitta framför tvn!

2011-03-27 @ 18:48:40
URL: http://sigrida.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0