Potatiskexrecept

Jag känner mig opysslig som mamma, för opysslig. Men det är svårt när barnen inte kan sitta still mer än några sekunder (känns det som). Man orkar liksom inte ta fram målargrejerna när det tar fem minuter innan Vincent har hunnit måla några streck på pappret, några i ansiktet, trycka penseln i bordet så hårt att stråna börjar lossna, och hälla ut hela vattenkoppen över bordet, golvet och sig själv, och sedan hoppa ner och springa iväg för att hitta på något annat. Varför ens börja?

Men jag vill pyssla mer, göra mer tillsammans. Ibland händer det, och kanske oftare ju äldre barnen blir. En grej jag nog ska testa snart är att baka potatiskakor tillsammans med Vinnepinnen. Bra med något barnvänligt och osött, så att det inte gör så mycket om all deg hamnar i magen.

Receptet hittade jag hos Britta Bloggar:

Potatiskex
150 gr kokt, kall potatis
100 gr smör
2.5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 msk oregano eller annan örtkrydda
0.5 dl riven ost

Blanda alla ingredienser, kavla ut ca 2 mm och tryck ut kakor (t ex med pepparkaksmått). Grädda 200 grader, ca 12 min.


Simsalabim, pyssel och mellanmål i ett!


kommentarer
av: Elin S

Du är inte ensam med att inte orka ;).

Väldans smart recept iallafall! Det måste ju testas. Tack!

2011-05-17 @ 15:53:32

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0