Julafton 2012

Julafton i år gick efter samma upplägg som vanligt. Vi flyttade över till mina föräldrar dagen före, sov över, och vaknade när min mamma fixat mysfrukost med levande ljus och sandbakelser medan det fortfarande var mörkt ute. I år vaknade barnen väldigt tidigt så vi väcktes inte av lyktan som smög upp för trappan, men vi lyckades hålla di små inne på vårt rum tills dess i alla fall.


Julbocken kom med några morgonklappar, och så hade även barnen lagt varsit paket under granen kvällen innan. De innehöll salt- och pepparkar i glas som barnen själva målat åt mormor & morfar resp. morbror & moster. Och så fick de lacka dem och lägga dem under granen kvällen innan.

Vid tiotiden tog vi barnen i sina pulkor och promenerade hem till oma och opa för kaffe och äppelkaka - den goda vi får varje år. Vi stannade en liten stund innan det var dags att återvända hem till de mina.



Här kommer Vincent och Claudia. Jag tog fram kameran och klickade away innan det var dags för mig att sköta mina kökssysslor, de jag alltid gör. Framförallt brysselkålen med hasselnötssmör, det är min rätt det.


Det är så gulligt med de där små tunna flätorna. Halva dagen fick de sitta i innan hon drog ur dem. Jag får nog ta och öva lite mer tror jag, flätor i en tvåårings tunna hår är inte helt lätt.

Fåglarna i granen hör till måste-dekorationerna. De och glittret som hänger. Jag måste allt ta och skaffa mig lite fåglar hem också, för där har jag inga.

Hur som helst, strax efter klockan ett var all mat framdukad på julbordet och vi dansade runt nedervåningen till tre verser av Nu är det jul igen, Claudia visste precis hur det skulle gå till, att alla måste hålla varandra i händerna. Hon ville inte sluta heller, och protesterade vilt över att vi inte dansade mer runt själva granen (som stod mot en vägg). Men det dög att hon och jag extradansade lite, och så högg vi in på julmaten. Mums, vi har så mycket hemlagad familjetraditionell mat som är så god. Inte mycket som slår ett riktigt Henning-Bromanskt julbord. 


Tomten kom ja, pulsandes genom snön med en lykta i handen. Vincent såg och hörde direkt att det var mormor, men Claudia var lite mer osäker. Hon sa när tomten gått "Det var en människotomte!" och så gick hon runt i huset med mormors paket i handen och letade efter henne.

Vi hann för ovanlighetens skull klart med paketöppningen precis innan Karl-Bertil dök upp i tv-rutan. Och bara massa fina bra grejer fick vi. Barnen lekte och lekte och lekte, och surade över de stora paket de inte fick öppna än (playmo och lego) och Vincent ville prova Claudias prinsessklänning NU PÅ EN GÅNG och så där, men mest var det glad stämning. Och de små riddarna som sprang runt var allt bra söta. Så gick vi och la oss igen, mätta, glada, trötta. Årets bästa dag, slut igen. Det går lika fort varje år.

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0