Julmarknader och gammalmormor i Stockholm

Hej! Nu är jag och barnen hemma igen efter en helg i ett vintervackert Stockholm (Pieter var kvar i Falun). Kylan och snön kom alldeles perfekt dagen innan vi tog tåget ner tillsammans med mina föräldrar. Efter en snabblunch på centralen tog barnen och deras morfar bussen till Tekniska muséet medan jag och min mamma strosade iväg mot Gamla stan för att gå igenom julmarknaden, kika in hos den bästa leksaksaffären och fika i lugn och ro, bland annat. Vi mötte upp med resten av gänget på Åhléns där vi åt en (inte jättegod) middag och var lite tröttsega när vi passerade leksaksavdelningen och sedan tog oss hem till Emanuel och Ninas lägenhet och klockan redan var efter nio. Men trevlig dag.


Igår (lördag) körde Emanuel, Nina och Annette till stationen och hämtade upp min mormor/barnens gammalmormor vid Göteborgståget. Jag, Lasse, Vincent och Claudia tog lokaltrafiken (tunnelbana + proppfull spårvagn) till Skansen. Vi köade oss in och åkte direkt upp för rulltrappan till närmsta restaurang där vi hittade två små bord och paxade dem. Beställde in jultallrikar som dök upp alldeles samtidigt som tågstationsgänget anlände. Efter lunchen var det strosande som gällde genom ett kallt och vintrigt Skansen. Barnen var inte på topphumör, speciellt inte Vincent, men vi fick lite julmarknadsstämning och det var trevligt innan vi åter tog oss hem till bror med fru. Där bjöds det på tjuvstart på adventsfirandet (tände ljuset en dag tidigt) med lussekatter och glögg. Barnen tinade upp och blev mycket gladare än ute i det kalla (inga vinterbarn direkt, mina). En väldigt mysig stund innan det var dags att skjutsa gammalmormor till tåget igen. 


Vi sov en natt till och i morse packade vi ihop oss. Jag hade en förhoppning om att hinna till Slussen där Sinterklaas och Zwarte Piet skulle komma med Djurgårdsfärjan fem i elva. Tio tänkte jag ge mig av men en kombo av att jag missbedömde tiden (alltid morgonseg) och att planeringen var lite för ofokuserad och missriktad (alla packade madrasser och lakan istället för att skicka iväg mig och barnen) gjorde att jag och barnen kastade oss iväg först fem i halv. Jag sprang allt jag hade till tunnelbanestationen. Hade total otur med tåget och fick vänta sex minuter (= sex minuter för länge), klev av i Gamla Stan när klockan precis slagit elva och fortsatte rusa för allt vad benen bar. Hoppades in i det sista att Sinterklaas dröjt sig kvar åtminstone fem minuter, men nej, han var väck. Men jag och Vincent fick syn på några Zwarte Pieten springa långt bort och vi sprang efter, Vincent fick kuta själv när det blev uppförsbacke. Vi jagade och jagade ända fram till dörren till Holländska ambassaden. Där hann vi äntligen ifatt den alldra sista Pieten och barnen fick varsin näve pepernoten av honom innan han slank in. Jag var (och är) så arg för att vi inte kom iväg i tid. Det var ju EFTER Sinterklaas vi skulle ha bråttom. Vilket vi också hade, så det var bara att vända om och fortsätta löpturen mot stationen. Jag kom fram med goda tio minuters marginal innan vårt Falutåg lämnade perongen. Sedan var det lugnt. Och vi kom hem till nästan tretton minusgrader och tjockt snötäcke. 

En väldigt trevlig helg som hade kunnat sluta på ett bättre sätt. Men jag ska försöka fokusera på det rolig vi haft, och på vad vi faktiskt hann med. Jag har lite kort i vanliga kameran också (de ovan är instagram från mobilen) så det kan dyka upp något mer kanske när jag lagt över dem i datorn.

kommentarer
av: Gammalmormor Naj-Britt

måndagkväll den 3 december

Hej Emma! TACK alla för en härlig dag i Stockhlm tillsammans med er alla, så trevligt alltsammans var och så mycket vi hann med på så kort tid, jätteroligt! Trevligt att se bilderna också från dagen!
En stor kram till er alla och ha det så bra önskar gammalmormor Maj-Britt

2012-12-03 @ 23:39:08

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0