Veckan genom mobilkameran

Det var visst en rätt trevlig vecka det här. Samtidigt som det har bråkats en hel del med barnen och varit stressigt och virrigt på alla möjliga olika sätt. Det får bli en veckan genom instagram...

JULMARKNAD (säkert Sveriges bästa!) vid Falu gruva med mor min. Kallt (en sisådär arton minus) men så fint med singlande snö och frusna kinder. 


JULMARKNADSSHOPPING - bara massa smarrigt, plus en kaffetvål och en dörrkrans. Liss-Ellas senap är ett julmåste, min vanliga grova osötade och en ny supergod med calvados och enbär. Tunnbrödschips, getost, havtornsmarmelad och torkade havtorn. Yum!


SKIDTUR - säsongens första! Bara jag och snön i Stångtjärnsskogen, sex kilometer, tre minusgrader och för små pjäxor (ajaj i tårna efteråt). Mycket mycket trevligt. Fler gånger i vinter tack!


ÖSTANFORS - som jag alltid cyklar förbi när jag ska någonstans. Så fint i vinterskrud. Solen orkar knappt över horisonten just nu, så det vill till att jag ska lyckas få någon sol om dagarna.


LUCIA på dagis. Skulle varit ute men tjugo minusgrader flyttade in tillställningen. Föräldrarna (i vårt fall jag och barnens mormor och oma) fick dela upp oss på tre rum och så tågade barnen fram och tillbaka några gånger. Claudia gick med tills hon såg mig första gången då var det bara sitta-i-knä, och Vincent gick med lite längre. Tveksamt om han sjöng något, men det gör ingenting. Han sjunger desto mer här hemma, det gör de båda.


PEPPARKAKA hade han bestämt sig för långt i förväg att han skulle vara - med ansiktsmålning! Och därmed basta. Så jag satsade på en snabb liten pepparkaka på kinden och det blev godkänt. Claudia bestämde också själv och envist att det var lucia hon skulle vara. Första året de på riktigt haft åsikter båda två, kul!


KVÄLLSJOBB blev det i fredags, med min hemsidesguru Linnea som hjälper mig få till min nya hemsida till företaget. Den kommer lanseras någon gång nästa år, i samband med nya brickor och lite sånt. Wohoo!


KATTORNA står ut med varandra, bråkar och rullar runt men kan även sova nära varandra. Det är så gott som alltid Fiona som tar steget närmare Aries, gammelkatten är fortfarande purken. Hon försöker flytta hem till mina föräldrar ibland, hon sov t om över där härom veckan. Gick dit och la sig i gästrummet och vägrade gå därifrån, så hon fick övernatta och kom hem nästa dag. Sova över hos mormor och morfar, haha! Här nedan är båda katterna sura för att vi glömt köpa kattmat...


JULGRAN köpte vi. Jag och barnen med hjälp av morfar Lasse. Claudia grät och skrek sig igenom större delen av turen "mammaaaa bäääär meeeeej!!!" men Vincent tyckte det var kul, ganska i alla fall. Det snöade massor.


DRAGHJÄLP - om än mestadels väldigt motvillig sådan fick jag av Vincent som tur var. Eftersom Claudia också åkte pulka och vi skulle hem med både vår och mormors&morfars gran. Sedan följde Vims med morfar hem och fick två kronor i granpeng. Bra granköpardag med bara ett par minusgrader.


KOLAKOK har det blivit, körde två olika varianter samtidigt. Dels en ny citronkola som blev stenhård och härmed är omdöpt till knäck, och dels min vanliga favvochokladkola men upphottad med torrostade hackade hasselnötter. Sååå gott! Sparas till julafton!


TANDLÖS, nej det är han inte, men lös tand det har han, fyraåringen. Han upptäckte det i torsdags för 1,5 vecka sedan och nu är den jättelös. Tidigt men roligt. Fast han tycker det är rätt läskigt. Tur den tar tid på sig att ramla ur för han behöver vänja sig. Har blivit jätteledsen och ynklig av det men också sagt att jag ska fota tanden när den ramlat ur, lägga in kortet i datorn och sedan skicka det till Bolibompa. Så det får jag väl ta och göra. Hoppas tanden inte bara försvinner utan att vi kan spara den. 


UTFLYKT till gatan nedanför, aka mormor och morfar. Det ägnade jag och barnen och kattsingen oss åt igår. De skulle absolut ha olika vantar båda två, och paraplyer med i snöfallet, och tomteluvor. Bara att låta dem.


PEPPARKAKSBAK stod på schemat, på min gammalmormor Daisys recept, godaste pepparkakorna utan jämförelse! Barnen var med precis lagom, tryckte ut några kakor, åt lite deg, Claudia gjorde tre små öar som vi bakade och som Vincent snodde den minsta av, och Vincent gjorde en chokladboll i pepparkaksdeg som blev platt efter baket. Och lite så.


KRISTYRÄNGLAR blev det också (fotat dem med riktiga kameran idag i granen) och därmed också kristyrbunksslickande av unge herr sockerälskare. Barnen fick själva sätta på bokmärkesänglar på mina kristyrspritsade figurer. Första gången så de blev inte så jättebra, men roligt ändå. Blir fler år helt klart!


JULGRANSPÅKLÄDNING blev det först idag på kvällen just innan läggdags. Jag har jobbat hela dagen och Pieter har hållit ungarna i någorlunda schack. De har byggt en stor snögrotta utanför oss och både bråkat och lekt fantasilekar som är helmysiga att lyssna till från nedervåningen. 


Det var väl veckan, eller i alla fall delar av den. Sedan händer så klart lika mycket till och dubbelt upp mellan bilderna, men det är rätt kul ändå att fota så mycket. Lite för mycket, men hellre det än inte alls. Imorgon jobbar jag mer hemma och Pieter återgår till sitt jobb efter sin endagshelg idag. Barnen till dagis. Oj hur ska jag orka upp och skjutsa dit dem imorgon bitti egentligen... Bums i säng med mig!

Och just det, Claudia säger numera "k" ordentligt. Hon har tidigare ofta bytt ut det mot "t" ("toja häj då" = kolla här då, "ja vij ha futtost" = jag vill ha frukost) men nu låter det "ock" om "och" och "Du fick inte ha den" och "Nähä, så äj de inte faktist!" och "Kjaodia" om sitt eget namn istället för "Taodia" som det var innan.
 

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0