Fasta, dag ett

Så börjar jag det här året som säkert väldigt många andra människor, med starten på ett nyttigare liv. Och jag tycker inte det spelar någon roll att samma nyårslöfte återkommer från år till år och från människa till människa, för bara att tänka tanken att "nu ska jag leva sundare, äta bättre och röra på mig mer" är ett steg i rätt riktning. Oavsett hur många gånger man tänkt tanken tidigare.

Jag tänker lyckas i år, för jag är trött på att väga alldeles för många kilon. Trivs inte med mitt extralass som jag haft sedan Vincent föddes för 3,5 år sedan. Och jag som egentligen tycker att det bästa sättet att bli hälsosammare och äta bra är att äta lagom, att den bästa dieten är en långsiktig diet med mindre portioner och mindre godis, jag tänker göra ett undantag. Jag tänker börja från noll.

Enter: FASTA. Extremt jo visst, men fem dagar utan mat klarar min kropp. Och de är inte bara till för att rensa kroppen utan minst lika mycket för att rensa sinnet. Jag är en kronisk småätare, och idag har jag fått ständiga impulser om att stoppa i mig något, en vindruva, en fiskbit, en ostskiva... Men idag har varit lätt ändå. Första dagen, den lättaste av alla. När den senaste veckans frosseri gjort att det känns skönt att inte FÅ äta.


Idag har jag vägt mig och tagit diverse mått så jag har något att jämföra med senare. Efter de fem dagarnas fasta kommer resten av januari att bestå av en begränsad meny, mer om den senare. Februari, mars, april och maj är mina lite lättare dietmånader. Jag har inte bestämt riktigt hur jag ska äta än då, men det lutar åt att skippa kolhydrater. Troligtvis får jag en undantagsdag i veckan då också. Men jag ska styra upp lite mer i förväg precis vad och hur mycket jag får äta. Delmålet jag siktar mot är min brors bröllop i juni.

De säger att tredje dagen är värst. Bring it on! Jag väntar. Och under tiden har jag plockat in en hel hög med lådor från förrådet så jag har något att syssla med istället för att dra runt här hemma i jakt på något att tugga på. Där finns myhycket som behöver sorteras och organiseras.

För mer än ett år sedan drog jag igång "Projekt: må bra" som gick fint i vågor under förra året, men som nu vid årsskiftet slutade på bara några kilon mindre än där jag startade i augusti 2010 (två månader efter att Claudia föddes). Nästa nyår tänker jag se till att resultatet är annorlunda. Så nu är det enda jag vill höra om vad och hur jag äter och tränar: Heja Emma, du klarar det!

kommentarer
av: Elin

Heja Emma, du klarar det! Jag vet inte vad du har för telefon, men jag har haft väldig nytta av en app som heter noom. Man kan tala om vad man väger, hur mycket man tränar och hur mycket man vill gå ned och så får man veta hur många kalorier man får äta. Sen för man på ett väldigt enkelt sätt matdagbok där bra mat blir gröna pluppar och dålig blir röda. Den kör efter tallriksmodelle, men man kan i princip själv bestämma vad man vill kalla röd, gul eller grön mat. Jag tyckte det var mycket lättare att låta bli godis och småätande när jag fick det så konkret framför mig. Som minuspoäng liksom

2012-01-01 @ 23:04:10
av: Malin

Heja heja! Du klarar detta galant!! :D

2012-01-01 @ 23:28:39
URL: http://mandarinklyfta.se
av: Lycka (Åh, va länge sen...)

Heja Emma, du klarar det!!!

Shit vilken utmaning att klara fem dagars fasta - tufft!!

Jag hejar på dig högt, ljudligt och hjärtligt här bortifrån:)



Kram och tack för alla dina fina ord!!

2012-01-01 @ 23:41:22
URL: http://varstafeta.shapemeup.se
av: Emma H

Tack snälla för stöttningen! Det behövs och hjälper! =D



Det går fint hittills, förutom att jag är totalt uttråkad och går runt och är sur över att jag inte får stoppa i mig något, bara nåt litet gott. Det är vanan som är svårast att bryta. Men med hungern och suget går det annars bättre än väntat.



Elin, jag har ingen smartphone tyvärr för det där låter som en kanongrej. Jag har ingen ork att hålla på att räkna kalorier känner jag, men om det fanns där direkt i telefonen så kunde jag nog ge det ett försök.

2012-01-02 @ 23:20:55
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Tova

Heja Emma, du klarar det!!! Absolut. Och det där med att träna, det blir roligare ju starkare och snabbare man blir och till slut är det svårt att låta bli.

Fyra veckors joggträning? Vecka ett börja med att gå, gå fortare, gå ännu fortare. Vecka två, lägg in intervaller av väldigt lätt jogging bland gåendet (det ska egentligen inte gå fortare att jogga än att gå). Vecka tre, värm upp med några minuters gång och jogga lätt så längre perioder. Vecka fyra, värm upp med några minuters gång och jogga sedan ännu längre. Det går fortare än man tror att komma upp i joggningen, men det är viktigt att ta det försiktigt så man inte sliter ut knäna eller får benhinneinflammation. Nåt att satsa på när snön smält kanske.

Och du har rätt, bästa dieten är riktig mat i vettiga mängder och inget skräp.

2012-01-03 @ 17:13:18
URL: http://intolerantwife.blogspot.com
av: Emma H

Tack Tova! =D Njae jogga är inte riktigt min grej. Jag har gjort det men åååh vad det är tråååkigt, haha. Dessutom får jag jätteont i muskelfästena i höfterna. Konstig grej men det är något som hindrar mig och inte försvinner för att jag försöker springa bort det. Plus att jag inte får in jogging på schemat. Lunchträning är min melodi känns det som. Fast man vet ju aldrig, jag kanske hakar på Pieter så småningom. Han älskar att springa.

2012-01-03 @ 23:26:48
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0