Kosläpp i Stora Tuna

Just ja, jag har ju inte lagt upp kosläppsbilderna än. Fixade iordning dem för ett tag sedan men det har inte blivit av att slänga upp här. Det var roligt iaf, helt klart något vi ska försöka göra fler år! Tråkigt att de utlovade bullarna hade blivit fellevererade någon helt annan stans bara (Vincent fick darrläpp när arrangörerna berättade att det inte fanns några bullar, bara mjölk). Och kön till mjölkningen såg evighetslång ut så den skippade vi. Men själva släppet var roligt! Korna söta och både barn och mamma och morföräldrar gillade de skuttande kossorna (och barnen - framförallt Claudia - var riktigt fascinerade av att kika in till korna i ladan innan släppet).


Jag tror vi ska försöka hitta mjölkning att kika på någon annanstans rätt snart, för den blev Vincent också besviken över att missa. Kanske Stora Lunåns gårdsmejeri utanför Falun! Dit är det helt klart på tiden att vi åker igen. Riktigt mysig liten minigård med café och hemgjorda ostar.

kommentarer
av: Elin S

Härliga bilder! Gillar speciellt närbilden på kossorna som stångas. Den högra kon ser helt rabiat ut haha! "Du muckar med MIG?!" Haha :D!



Min mormor och morfar var ju bönder så jag var med på många kosläpp när jag var liten. Nu skulle jag gärna gå med ungarna men det är så galet mycket folk på dom här i Stockholm! Man ser inte ens kossorna om man inte kommer ett par timmar i förväg :/.



Hur var det hos er? Var det lika hysteriskt?

2012-06-01 @ 22:28:59
av: Emma H

Ja den med de stångande kohuvudena gillar jag också. =))



Jo det var rätt mycket folk, säkert några hundra. Men det var inte så att man hamnade flera rader bak. Det fanns liksom gott om utrymme och även om man stod halvt bakom någon så var det aldrig tjockare med folk än så. Jag har hört att det blir mer och mer poppis att gå på kosläpp, tråkigt om det blir alldeles för mycket folk ju.

2012-06-02 @ 00:27:08
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Sandra - mamma till Molly

Elin S, på det här kosläppet(var på samma som Emma) släpper de kossor två gånger eftersom det är drygt 300 kossor som ska släppas ut. Så vid andra släppet var det inte alls många kvar, kanske 50 max så då fanns det gott om plats :)



Emma, nästa år så ska vi åka dit till andra tiden eftersom det var mycket lugnare då :)

2012-06-02 @ 01:00:35
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Millis

Men du menar väl ändå stora skedvi och inte stora tuna? ^^ Det är ju lite skillnad. Men ja, vi var också där :) Ni skulle ha gått tillbaka till mjölkningskarusellen efter släppet för då var det inte alls många där. Vi kom ganska tidigt och då slapp vi också kön. Synd på bullarna, verkligen. Men annars var det kul enligt oss :)

2012-06-02 @ 20:19:22
URL: http://ivarsgard.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0