Febrig Stockholmshelg i mars

Vi hade ju minst sagt en Stockholmsresa med förhinder helgen som var. Det började redan dagen innan när Vincent var jättehängig och redan hade feber. På tåget tidigt nästa morgon var båda barnen skruttiga och jag hade också börjat känna sjukdom på väg. Claudia var klart tagen och sov hela tågresan.

Mina föräldrar var också med på samma tåg till Stockholm för att gå på teater tillsammans med min bror Emanuel och hans fästmö Nina (där vi också skulle bo över). Men de låg däckade, sjuka än värre än oss. Framme i kungliga huvudstaden hade vi tänkt gå på Junibacken med barnen medan Lasse och Emanuel shoppade kostym inför Emanuels bröllop. Men bror min låg som sagt nedbäddad. Och Claudia var så dålig att jag inte ville släpa med henne till Junibacken.

Så vi delade upp oss så här: Pieter gick på stan och museet om slottet Tre Kronor tillsammans med Claudia som sov mest hela dagen i vagnen. Vaknade till för att bli matad med lite blåbärspaj bara. Lasse gick på vårsalongen på Liljevalchs konsthall, och jag, Annette och Vincent gick på Junibacken. Vi hade väldigt trevligt och mysigt där men oj vad Vincents kinder och ögon blev allt rödare, och han var bra matt. Han fick en glass för att orka lyssna på en teatersaga (som han ville höra) och sedan somnade han i mitt knä när vi satt för att fika. En bulle och lite vatten senare såg vi på en jättefin kvartslång teaterföreställning med Sagan om det röda äpplet.


På kvällen kunde inte Emanuel och Nina följa med på den inbokade teaterföreställningen - Hagmans konditori med Galenskaparna & After Shave (Annettes 60-årspresent från dem). Så jag kunde inte följa kroppens slappa-i-soffan-och-dricka-te-känslor. Istället hakade jag på mina föräldrar till Intiman. Tur det, för det var en riktigt trevlig musikal-humorföreställning.



Nästa dag åkte vi tunnelbana in till t-centralen där vi vinkade av mormor och morfar som åkte hem till Falun igen. Själva drog vi vidare till Kulturhuset och fina Rum för barn där vi bestämt träff med min polare Elin som har två döttrar i mina barns ålder. Vi lekte ett tag, läste lite böcker, och så lunchade vi en rulltrappa upp. Trevligt. Sedan kikade vi lite på den stora leksaksaffären mittemot NK innan vi hittade till en tunnelbana igen och for ut till förorten, fast inte riktigt till samma sovplats som vi lämnat...


Eftersom brorsan med tjej var så dåliga så erbjöd de oss att få en hotellnatt som de försökt ut nyttja i ett års tid utan att lyckas. Så vi flyttade vårt pick och pack till Scandic i Alvik. Det var bäst för alla parter, umgås får vi göra någon annan gång. Och vi hade riktigt skönt där på vårt hotellrum med panoramavy över sporthallarnas tak. Barnen fick varsin låtsastatuering (hotellets mascot) och varsin resebarnsäng som de somnade i till Så ska det låta. Jag och Pieter bäddade ner oss under sköna täcken och kikade på Äkta människor innan vi somnade. Och nästa morgon åt vi en otroligt god hotellfrukost (det fanns allt och lite till, t o m en lekhörna åt barnen!).

Så packade vi ihop oss och släpade med alla väskor till centralen där de fick bo i ett skåp resten av dagen. Vi hade tänkt spendera dagen på Naturhistoriska riksmuseet. Titta på dinosaurier och klappa på uppstoppade djur. Jag såg verkligen fram emot det, tänkte att barnen skulle älska det. Men när jag kollade öppettiderna så visade det sig att de har stängt på måndagar. Ovanpå allt skit med allas sjukdomar... Det kändes rätt hopplöst ett tag, men Pieter föreslog Skansen, så vi satsade på det.

Barnen skrek sig igenom hela Skansen. Jag tror de frös, de var inte jättebra klädda. Men det var soligt och inte så väldigt kallt. Men de var ju inte friska. Och Vincent var för trött för ståbrädan medan Claudia grät oavsett vad vi gjorde. Inga nyfikna ekorrar eller lodjur i myshög i världen kunde svänga om deras humör. Ingenting förutom att komma in. För vi avslutade med Akvariet, och där hade vi det faktiskt riktigt trevligt. Barnen slapp alla ytterkläder och spanade fascinerat efter apor och krokodiler. Det var skönt. Att få en lyckad stund efter all tandgnisslan.


Förresten, innan Akvariet skulle vi äta lunch. Vi fick rusa genom halva parken (med skrikande barn) innan vi kom fram till en restaurang och precis framme såg vi en grupp på ca trettio pers välla in där. Mitt på det folktomma Skansen, hur mycket otur kan man ha? Så vi vände och gick in på ett café istället. Där de så klart bara hade mackor och massor av fikabröd. Jag äter inget sånt just nu, så det blev en kopp te till lunch. Barnen fick dela på en macka och en bulle. Suck.

Nästa gång vi besöker en djurpark får det allt vara mitt i sommaren. Hur som helst, vi tog spårvagnen in till Norrmalmstorg. Där sprang jag som hastigast in på Casall och köpte ett par dyra träningsbyxor för ett presentkort jag vann på Mammabloggalan förra året. Sedan gick vi och hämtade ut vårt bagage, och hoppade på vårt tåg hemåt. Med en Pressbyrånpåse i handen med dyra sallader och en baguett åt barnen. Dagens middag. Claudia somnade efter bara några minuter och strax därefter slocknade Vincent. De stackars sjuka uttröttade barnen sov hela vägen hem. Äntligen kunde vi pusta ut. Snart hemma.

Framme i Falun var vi vid halv sjutiden så vi hann få barnen i säng i tid. De sov hela natten och länge dessutom. Den här helgen hade sina ljusglimtar, men ack vilken pers den var.

kommentarer
av: mormor/ gammalmormor Maj-Britt

lördagkväll den 10 mars!

Stackars, stackars er vilken resa det blev, ni som skulle ha det så trevligt och så blev niså sjuka istället och råkade ut för både det ena och det andra, så synd om er!

Men trevligt i alla fall att se alla bilderna som är så fina trots allt elände ni fick vara med om!

Hoppas verkligen att ni känner är bättre nu!

En stor kram från Mormor/gammalmormor Maj-Britt

2012-03-10 @ 23:39:40
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0