Österlen 5-9 juli 2012 - del 3

Mera Österlen! Det var inte många dagar vi var där, men intensiva (och trevliga!) och jag fotade mycket. Bäst att jobba klart fotorapporterandet så jag kan lägga sommaren till handlingarna innan snön kommer.

Här börjar vår sista hela dag med frukost på Backåkra vandrarhem. En dag som vi spenderade alldeles i närheten - först några timmar på den dimmiga stranden i Sandhammaren (vi glömde solskyddsdräkterna konstigt nog, men innebadkläderna var med), och sedan ett långt fikabesök med lek, bok och vila på Backagårdens växthuscafé, nästan granne med vandrarhemmet. ...som ju var helt kanonbra beläget mitt emellan allt. Rekommenderas helt klart!


Det var så lustigt väder nere i Skåne när vi var där, fuktigt hela tiden - varmt vissa dagar, kyligare andra, och så lite regn (framförallt Kiviks-dagen). Väldigt ovant för oss mitt-landingar. Förmiddagen på stranden var härlig. Den var väl inplanerad efter Yr.no-appen (tack igen för den!). Jag badade inte, det var lite för blåsigt och lite för mycket tång i strandkanten för min smak. Men resten av familjen hoppade i. Eller Vincent vadade nog bara lite, men hoppade desto mer i sandbankerna. Vi hade matsäckslunch med oss och vi blev väldigt sandiga. Skönt att riktigt ill-slappa så där. Och mot slutet klarnade dimman upp och vi började se båtar åka förbi längre ut.

När vi kände oss färdiga med solen och sanden så körde vi till Backagårdens växthuscafé som jag blivit tipsad om. Det var lite för varmt för att sitta inne i det stora fina växthuset och fika - även om de gick runt och spolade golven så det var inte allt för tryckande. Men vi valde utomhus liksom de flesta andra av gästerna. Där fanns också leksaker och roliga udda gungor (min favorit var den lilla tvåpersoners-parkbänken upphängd i gungrep).


Vi hittade en skuggig berså, drack många påtårar och hade det bra. Pieter hade en bok med sig som vanligt (Första Wallander, Ystadsnärheten till ära). Och jag hade svårt att välja vilken av alla godsaker jag skulle smaska på. Som vanligt. Barnen ville inte gå därifrån, men till slut behövde vi tillbaka till vandrarhemmet. Äta middag och packa ihop våra grejer inför morgondagens hemfärd. Och så tillbringade vi lite mer tid på innegården och jag och barnen (mest Vincent) undersökte smaker och lukter i det lilla kryddlandet.



Vackra barn man har alltså. Söta när de sover.


Imorgon drar vi vidare.

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0