Österlen till Malmö till Göteborg och så hem

Hemresan från Skåne till Dalarna tog några dagar den med. Först körde vi bort till Malmö och passade på att stanna till vid några slott på vägen. Vi hade någon form av slottsbehov både jag och Pieter och de blev tillräckligt uppfyllda av de här snabbstoppen vid Marsvinsholm och Svaneholm. Nästa snabbturistmål var Turning torso som ingen av oss sett på nära håll. Imponerande tyckte vi och Vincent (Claudia var nog inte så impad)! Vi spanade ut mot Öresundsbron och lånade ovanligt trevliga offentliga toaletter samt konstaterade att Sommarlov måste spelas in någonstans i Turning Torso-distriktet - innan vi kryssade in bilen till centrum för att slå oss ner på Stortorget och packa upp våra lantismackor på varsin parkbänk. Mycket trevligt i solen. Och sedan for vi norrut.


In i bilen med oss igen och mooooot Göteboooorg! Lasse tog tåget ner från sommarstugan och mötte oss för att ta med sig bilen tillbaka. Vår familj landade hos mormor/gammalmormor för ett par nätters vistelse.

Det var skönt att landa hos mormor efter allt bilåkande, och vi blev bjudna på mat och tog det lugnt där i några timmar innan läggdags. Nästa dags väderutsikter var regniga och vi funderade på hur vi bäst kunde spendera den. Jag mindes Sjöfartsmuséet från när jag själv var barn. Visste inte hur kul det var men att de i alla fall hade ett akvarium och lite båtmodeller. Vi slog till och hoppade på spårvagnen bort till Stigbergstorget. Muséet visade sig ha utvecklats rejält sedan jag senast var där och det var riktigt roligt och trevligt och väldigt barnvänligt. Kanon! Det droppade också in allt mer folk som också de ville ha inneaktiviteter i skydd av regnet. Regnet som för övrigt inte började hälla ner förrän vi kommit in till muséet - och när vi kom ut igen så var ösandet över. Tur man har ibland. Vi åt lunch där också, allt var slut utom ett par rätter men det var gott ändå.

Det fick så klart bli en liten sväng in på Bengans skivaffär också när vi ändå var i krokarna, for old times sake. Och sedan drog vi vidare till Liseberg! Jippi! Vincent ääälskar Liseberg, och då gör ju jag det också. Eller ja, det gör jag ändå. Och det trots att jag inte gillar att åka saker snabbare än Slänggungan. Vi stämde träff med gammalmormor vid en bänk innanför entrén och hon var med oss en stund i början som hon brukar. Så trevligt så! Vi började med att åka farfars bilar. Perfekt för en två- och en fyraåring (med en mamma och en gammalmormor som passagerare) och nostalgiskt eftersom den karusellen funnits både när jag var liten och när min mamma var liten.

Vincent har tjatat om att få smaka sockervadd rätt länge, och nu blev det läge. Resultat: han tyckte inte om det. Haha. Det var visst för kladdigt. Claudia var inte heller så förtjust (och inte Pieter heller, så jag fick käka så mycket jag kunde). Popcorn var desto mer poppis. Och så fick Vincent åka den lilla bergochdalbanan tillsammans med Pieter. Första gången! Jag tror han gillade det, han tycker om att åka saker. Och Pieter verkade tycka den var riktigt kul dessutom. Jag åkte sagoslottet med båda barnen, och vi åkte det nya stora hjulet (som tidigare stått i hamnen) hela familjen. Sista turen blev den nya båtturen där jag och Vincent hjältes åt att styra en färga och fick varsit skepparkörkort efteråt (ur en automat som fotade oss och allt). 

En lång dag var det, fylld av roligt och trevligt. Och ett bra avslut på vår tre veckor långa semester. Nu återstod bara den sista resdagen hem.

Och där slutar vår sommarsemester 2012. Ett par dagars ledigt fick vi innan det bara var att återgå till våra jobb igen. Man skulle allt vilja ha tre-fyra veckor till för att bara vara.



kommentarer
av: Mormor/gammalmormor Maj-Britt

tisdagkväll den 9 oktober!
Så roligt att få se den sista delen från er semestervecka 2012 och då ni också var några dagar här i Göteborg riktigt trevligt att få se dom jättefina bilder!
En stor kram till hela familjen från mormor /gammalmormor Maj-Britt

2012-10-09 @ 23:24:16
URL: http://www.sitamoia.blogg.se

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0