Lunch i skogen

Första september kände både jag och Pieter att vi behövde ut i naturen. Vi packade barn och lunch i cykelvagn och -stol och trampade upp till Bågskytteplan. Parkerade våra cyklar och traskade rätt in i skogen utefter elljusspåret och svängde av på en stig. Vi lyssnade efter fåglar, tittade på träd och myror och mossor, spanade efter björnar och älgar, åt blåbär och ett och annat lingon, och parkerade oss i blåbärsriset för att mumsa i oss den medhavda lunchen.

Det var så skönt att komma ut i skogen. Vi är inte direkt bra på att ge oss ut, inte bara så där. Det kräver ofta mycket planering och oftare blir vi bara hemma. Men jag vill ut mer, och Pieter med tror jag. Och ibland lyckas vi ju faktiskt, förhoppningsvis allt oftare. Det är en vanegrej mycket. Och något år kanske vi till och med lyckas plocka lite kantareller. Har inte hänt hittills. Inte en enda gång.

När jag fotar försöker jag knäppa av rätt många kort på kort tid, för att sedan lägga bort kameran och andas och vara och uppleva. Jag ser och tänker ofta i bilder, hittar fotoobjekt i alla riktningar, och det är svårt att inte dra upp kameran, men även de gånger när jag kommer hem med många bilder så har jag oftast tagit dem under rätt kort tid. Kan snöa in på att fota på ett visst ställe, sedan packa ner kameran igen. Jag övar på att fota ännu mindre, men det är så svårt. Jag som älskar både det konstnärliga fotograferandet och själva dokumentationen. Liksom dubbla impulser att bekämpa (eller bejaka beroende på situation).

kommentarer
av: Sandra - mamma till Molly

Härligt med skogstur! Vi ska försöka komma ut någon helg framöver också lite mer. Var ute rätt mycket i skogen i sommras/sensommaren ute i stugan. Då plockade vi svamp bland annat som Molly tyckte var jättekul :) Bäst är dock att leka med pinnar och titta på alla myrstackar :P

2012-09-21 @ 00:31:37
URL: http://surrovich.blogg.se

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0