På önskelistan - kläder som barnen behöver

Här kommer ett inlägg riktat mestadels till våra närstående som kan tänkas vilja ge barnen presenter (julklappar och annat). Eftersom de har så mycket kläder kan man lätt tro att de inte behöver något mer, men här kommer en del plagg som de faktiskt behöver.

Storleksguide: 
Vincent : 116 (-122) i kläder, skostorlek ca 29-30 (fötterna är ca 16,7 cm)
Claudia : 98 (-104) i kläder, skostorlek ca 25-26 (fötterna är ca 14,8 cm)


PYJAMASAR
Båda barnen behöver pyjamasar. De slits fort, speciellt byxorna, eftersom de används så otroligt mycket. Det betyder också att Claudia inte kan ärva av Vincent. De enda krav jag har är att de är mjuka och sköna och helst inga Blixten McQueen eller Hello Kitty-figurer på (men det är inte hela världen det heller). Pyjamasarna på bilderna är från Åhléns, Polarn o Pyret och H&M.



TÄCKBYXOR
Färgglada täckbyxor helst eftersom de bara haft svarta innan. De har regnbyxor och tunna skalbyxor, men skulle behöva lite rejälare fodrade för vinter. Helst blå till Vincent eftersom hans två vinterjackor är brun med blå detaljer resp. neonrosa. Jag gillar bäst (utan att ha klämt på dem live) det paret som är störst här, de är också billigast, från H&M. Till Claudia skulle det vara fint med orange, men jag har inte hittat några. Hennes vinterjacka (ärvd av Vincent) är svart med blå och orange detaljer, så blå eller egentligen alla fäger (utom svart) fungerar till henne.


HÖST- & VINTERSKOR
Barnen behöver egentligen så fort som möjligt någon typ av höstskor, gärna tunt fodrade inte så klumpiga. Jag drömmer om Kavat för de är så fina (nästan alla skor på bilderna är Kavat, ni förstår stilen jag är ute efter). Även vinterkängor behövs, men jag måste kolla upp vad vi har och vad som ev. kan fungera från tidigare år. Ska också mäta barnens fötter och uppdaterar här med mått.



STÖVLAR
Stövlar slits sönder plus att Claudias storlekar inte riktigt följer Vincents även om hon kan ärva en del. Fina färgglada stövlar kommer alltid till användning (även stövellagningskit/-hjälp emottages tacksamt). De får inte vara för trånga, det har vi haft och de var hopplösa, så det ska vara vida skaft. Både fodrade (äger vi inga än!) och ofodrade.



BUFFAR/HALSDUKAR

Barnen har lite halsdukar men det går åt till dagis och som extra. Framförallt vill jag ha enkla buffar åt dem - tubhalsdukar. De på bilderna finns hos Lager 157 i Sågmyra och är i fleece.


STRUMPOR & KALSONGER
Strumpor är en hopplös sak som försvinner och krymper och går hål på osv. De behövs alltid, framförallt till Vincent. Jag gillar t ex Polarn o Pyrets, de är oftast rätt töjbara och långa i skaftet. Vincent kan alltid behöva lite fler kalsonger. Claudia kommer också behöva mer underbyxor när vi kommer igång med potträningen igen, men just nu står det lite stilla på den fronten.



VANTAR
Vintervantar behövs till båda barnen. De ska vara vattentäta och lätta att ta på (helst med dragkedja). Även finare stickade tumvantar och fler tunna vantar skulle komma till användning.


TJOCKA TRÖJOR UTAN HUVA
Jag gillar huvtröjor. Så mycket att barnen nästan bara äger det. Men på dagis känns det otryggt, det har hänt incidenter där dagisbarn fastnat i ett träd eller en klätterställning. Så jag vill inte skicka mina barn till dagis i tröjor med huva. Enter: behov av huvlösa tjocktröjor. Alla varianter, tjockare och tunnare, finare och enklare, med eller utan dragkedja. Jag är väldigt förtjust i Molos fleecetröjor men de är dyra. Billigare varianter finns på t ex Lager 157. Polarns stickade är också riktigt fina. Ziptröjor har barnen ett par var men de är användbara och fler skulle inte skada. Bäst är tröjor som fungerar under overallerna i vinter. De har just fått varsin tröja i velour, men fler varianter behövs.

Det var väl det för nu, skulle jag tro. Jag återkommer nog med mer önskelistor framöver, med leksaker och andra grejer barnen önskar sig. Kanske även önskelistor för mig och Pieter. Ingenting behöver följas, men kan vara en hjälp för den som ändå vill ge oss något.

kommentarer
av: Eva

Fina kläder. Håller helt med dig om huvtröjor på dagis. Jag har total förbud på mina barn då jag inte litar på dagis i alla lägen.

En del av de kläder du har valt ut har jag till mina barn =) Den gröna pyjamsen från pop fick Oskar nu och även den stickade tröjan. Det var det jag tog ut nu när jag vann presentkort där.

Vad gäller skor/stövlar har du testat dockboots? De håller ned till -15 grader och är lika enkla som stövlar att ta på. Kanske inte så snygga men de går inte sönder lika lätt som vanliga stövlar.

Tips: Bra vinter/höst vantar finns på stadium jag är super nöjd med deras vantar men det beror ju på färger då =)

Svar: Dockboots har jag inte testat heller, jag får kolla upp! =) Fodrade låter det som. Jag vill iofs gärna ha snygga stövlar, iaf lite roliga färger, fast de ska ju hålla också, haha. Stadiums vantar hade barnen förra året faktiskt, dem är jag också nöjd med! Hm, undrar vart de har tagit vägen... skulle kunna passa i år igen om man ahr tur.
Emma Henning

2012-09-27 @ 19:14:23
URL: http://taweret.blogg.se
av: Sandra - mamma till Molly

Testat Tretorns stövlar eller Everest? Inga av Mollys stövlar har spruckigt eller slitits för mycket utan grym kvalité tycker jag. Varmfodrade stövlar köper vi nog på Eurosko, märket Slusher, Molly hade ett par sådana förra året också. Funkar från nu tills våren är här :)

Här blir det ett par Everest-vantar i år igen skulle jag tro, var nöjd med dem förra året :)

Svar: Tretorn har vi inte haft, Everest är jag osäker på men tror inte det heller. Alla stövlar har varit av olika märken i princip. Nu har jag sett fina fodrade Tretorn på nätet, kanske borde beställa dem... Slusher gillar jag inte, de är så himla tunga och klumpiga. Fast barnen bryr sig nog inte. =)) Vincent ärvde ett par sådana, de är nog storleken mellan barnen just nu. Tunga.
Emma Henning

2012-09-27 @ 21:34:51
URL: http://surrovich.blogg.se
av: gammalmormor

Nä men så bra då kan du ju köpa något i klädväg till Vincent och Claudia för pengen dom fick när jag var och hälsade på er!
Så trevligt det var att få träffa er och se ert fina hus!
En stor kram till hela familjen från gammalmormor i Göteborg

2012-09-28 @ 10:53:34
URL: http://www.sitamoia.blogg.se

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0