Konstkurs på Fornby, mitt nya liv!

Hejhej! Här har ni en som har fullt upp. För en vecka sedan traskade jag in till min första dag på kursen jag kommer läsa det närmsta året - Konstkurs på Fornby folkhögskola i Borlänge. Samtidigt på kvällarna satt jag och min mamma och jobbade med en skrift åt Karagweföreningen som hon varit aktiv i i många år, med layout och bildfix - till midnatt varje kväll. Vi blev (tillräckligt-för-att-visa-upp-)-klara i lördags natt. Så vila har det inte varit tal om. Men allt är roligt och lite slit tål man om det inte håller på för länge. Den här veckan är en catch-things-up-vecka, och en vecka för fix med mina numera hitlevererade brickor och grytunderlägg! Sedan skulle jag behöva en städ-, släng- och sorterarvecka någon gång snart också. Mina prylar svämmar över hemma. Men det får bli någon annan gång. Sova lite skulle vara välbehövligt också.

Men kursen då, den har varit rolig, behaglig, trevlig. Känns som den är precis vad jag behöver nu så jag är oerhört glad att jag var en av de fem som togs in i år! De har intaging varje termin och alla elever blandas, vilket gör att nya och "gamla" gör samma saker. Fungerar riktigt bra! Sedan får de som gått längre kila iväg och pyssla med egna verk när de känner för det. Det är en trevlig blandning av folk också, folkhögskolestatusen till tack skulle jag tro - gamla, unga, utbrända, karriärsatsande, flummiga, pensionerade, småbarnsföräldrar... you name it.

Första veckan innebar perspektiv- och rumstecknande. Vi fick varsitt block och blyertspenna och skissade, tecknade, och pillade med kartonger, stolar och olika former i dagarna tre. För att öva perspektiv, volymer och riktning. Mot slutet av veckan byttes de stora formerna mot små plastdjur och vi fick öva runda och mer komplicerade former. Här kommer en smygkik på min första vecka (och början på denna)...


Just det, som synes är den här andra veckan på temat Modell! Så idag har jag tecknat kroki för allt jag varit värd. Vi har haft sittningar med allt från fyra sekunder till tjugo minuter. De två teckningarna ovan är 20-minuters. Inser nu att jag borde fotat några av de snabbare också, jag tar ju kort för att dokumentera vad jag hålller på med om dagarna. Bra med mobil. =) Skrufset där nere på golvet är dagens pennväss. Jag nöter ut pennor som inge annan. Tre stycken förra veckan och idag har jag slitit ner två stycken till halva sin längd. 

Alla korten ovan är från instagram, den som vill följa mig där gör det numera på den här länken: http://instagram.com/sitamoia/ Jag ska se om jag kan få upp den i vänsterspalten på bloggen så den alltid finns, men det får fixas när jag hinner. Jag vill lägga upp andra halvan av årskrönikan också, tror det får bli resten av kvällens projekt. Så jag får den gjord och kan släppa den ur tankarna. Det är rensa-i-to-do-listan-vecka nu ju. På återseende!

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0