Räddade bilder

Snabbversionen av vår hårddiskkrasch: I maj 2010 kraschade vår externa hårddisk. Pieter kör alltid backup ung. en gång i månaden, men just den här gången hade det gått ett helt halvår. Vi förlorade foton från bl a Vincents andra jul och tvåårsdag (okt -09 till maj -10). Lokala datorfixarna kunde bara hitta några få filer, och tipsade om att skicka till experter. Det är dyrt. Vi väntade.

Nyligen tog jag mig i kragen och skickade äntligen in hårddisken på expertlagning. Fick en hint om att de lyckats rädda en hel del, men fick hem en ny hårddisk med ingenting av det vi bett om (korten från det förlorade halvåret var det allra viktigaste). Superbesviken jag. Vi mejlade och frågade om det stämde, och det visade sig att de skickat fel kopia! Fick hem en ny hårddisk igår och efter att ha bläddrat igenom en hel massa mappar med bara enstaka bilder räddade kom jag till den sista mappen, hoppet nästan ute, men där... Där låg det foton, många! Inte alls alla, men nu har vi fått tillbaka mycket från de där sex förlorade månaderna. Guld värt...


Nu återstår att sortera de kort som räddats - de ligger i princip helt blandade. Och sedan glädjas åt vad vi faktiskt fått tillbaka, och sluta sörja de kort som för alltid är förlorade. 

kommentarer
av: Linda

Vilken tur att ni fick tillbaka så fina bilder.
Varje bild som är räddad - är bättre än ingen bild räddad...

2013-01-28 @ 18:14:09
av: Lisa - mamma till Knut & Agnes

Aaa jag trodde att det var eran datorn som kraschat. Hur gör ni era backups? För vi gör våran backup på den externa hårddisken. Så alla våra kort på barnen, är på den externa hårddisken endast. Men om det var eran externa som går sönder, blir jag ju nu lite rädd...

2013-01-29 @ 19:55:35
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0