Skyttepaviljongen och ett par monster

Förra söndagen var det full rulle. Pieter jobbade, och jag och barnen tog det lite piano på morgonen innan vi for iväg på dagens första utflykt - med pappa/morfar Lasse till Lugnet för att bada. Det var längesedan morfarbadandet eftersom badhuset stänger (till förmån för utebadet) under sommaren. Jag hade Vincent med mig i omklädningsrummet och Claudia följde med morfar. Jag lyckades simma en bit också, skönt att röra lite på mig. Jag börjar bli rätt tung redan.

Efter badet passerade vi Ica Maxi där vi snabblunchade på varsin varmkorv, sprang in och köpte present åt eftermiddagens födelsedagsbarn, och så hem för att hinna byta om och sminka de två små. Vi var nämligen bjudna på halloweenkalas till Saga (som fyllde sju år i somras men först nu bjöd på kalas). Pieter kom hemcyklande från jobbet, och så åkte vi. 


Direkt från kalaset for vi hem till mina föräldrar där vi bjöds på middag ihop med Tara, den indiske gästprofessorn som besöker Falun-Borlänge varje år för att undervisa på högskolan. Och varje år äter vi middag tillsammans, och varje år får vi också presenter från Indien - kardemumma, te, kläder åt barnen, och en blus och väska åt mig. Ochen  trevlig pratstund varje gång. Vi fick kämpa hem de två övertrötta barnen och så var den helgen slut.

Dagen innan, på lördagen, cyklade vi till andra sidan stan - Café Skyttepaviljongen uppe vid Lugnet, där vi bestämt träff med några vänner. Våra tre femåringar for runt och hade skoj, medan Claudia var trött och somnade hos Pieter, och minstingen Arvid inte alls hade lust att sova. Vi satt ute mot den soliga väggen och kunde njuta av god mat en av höstens sista färgvackra dagar.


I veckan efter har de gul-orange-röda höstträden blivit bruna och kala. Färgerna är borta. Nu är det mörkt, och nu är det sådan där riktig rugghöst med regn och blask. Vi fick årets första snö också, som smälte bort samma dag. Man undrar när vintern tänker braka in, och hoppas den kan vänta lite till.
 

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0