Sconesfredag

Idag for Pieter iväg på kryssning med jobbet. Han kommer tillbaka imorgon kväll, rätt in i coctailpartyt hos våra vänner. Partyhelg för halvan min. Jag gick i skolan till två idag, som vanligt, och cyklade till dagis för att hämta barnen. Himlen släppte ner några små droppar regn (vad ovant det känns med regn efter det här soliga halvåret!) och det var brrrkallt. 

När jag är själv med barnen på kvällarna (när Pieter jobbar kväll oftast) så känns det sällan värt att laga någon vidare middag. Kidsen äter inte så där väldans bra. De gillar falukorv och pannkakor och sånt där barnvänligt, men jag vill ju laga soppor och grönsakspajer och så helst. Vilket är osäkra kort att bjuda di små på, och därför tar jag ofta en enklare väg. Som idag. Vincent frågade igår när vi kan baka scones, så idag slog jag till - scones till middag! Ivriga medhjälpare hade jag i baket, och när de var gräddade slängde jag helt enkelt fram lite pålägg och grönsaker och mjölk och så käkade vi mackor. Mums.

Alla djuren då... Claudia är väldigt förtjust i sina gosedjur. Just nu när hon kommer in till oss på natten (hon brukar komma vid fyratiden någon gång och sover en stund till brevid mig) så har hon famnen full. De får ofta följa med runt i huset också, som i morse när hela det här gänget flyttade med ner.

Hur som helst, fredagskväll idag ju, lika med fredagsmys. Det har blivit lika mycket "JAAAA!!!" när barnen hör att det är fredag, som när det är lördag. Fredagsmys är popcorn och tv-kväll. Ikväll poppade jag popcorn och mixade smoothie, och så hade Vincent önskat Radioapan (spel på Bolibompawebben). Så vi bänkade oss i soffan med popcornskålarna. Vi har datorn kopplad till tv:n vilket är väldigt smidigt. Dock är datorn superseg för tillfället, den behöver pysslas om lite, så det gick hackigt med spelandet. Vims höll ut en lång stund ändå, och Claudia fick testa lite också, även om hon snabbt tröttnade på hur svårstyrd musen var.

Planen var att läsa nya Bamsetidningarna till godnattsaga, men klockan var redan åtta och vi växlade över till Idol istället. Barnen fick pyjamasar och tänderna borstade, och somnade efter ett tag på var sin sida om mig. Vincent först för en gångs skull. Claudia mitt bland sina gosedjur. Jag satt med ena handen på Vincents bröstkorg och den andra på Claudias huvud och myste en stund innan jag bar upp dem. De är rätt tunga nu för tiden, en sovande Vincent inte minst.

Jag tittar på Skavlan i efterhand (bra med digital-tv och SVT), skriver det här, tänker att jag måste skriva i dagboken om barnen (gör det alldeles för lite), och inser att jag måste sova. Vincent vaknar väl tidigt som vanligt. Godnatt! 

kommentarer
av: Annette

Det lät verkligen som en riktigt bra mysfredag!

2013-09-29 @ 15:59:04

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0