Dags för mat!

Marius är fem månader och har börjat få smaka på lite ditt och datt med ojämna mellanrum de senaste veckorna. Han verkar gilla allt hittills, känns bra. Dags att börja bli lite mer strukturerade.



Nu för tiden (till skillnad från för fyra år sedan när vi sist hade bebis) kombinerar man smakportioner (de gamla vanliga frukt- och grönsakspuréerna) med vad som kallas smaksensationer. Det är miniminismakprov på vad som helst som vi andra äter, för att vänja honom vid olika smaker (utan att han egentligen får i sig något). Dessutom ska han vänja sig gradvis vid gluten, så små brödsmulor ingår i kosten från början. Jag är också lite inne på att testa blw-metoden där barnet får börja med bitar direkt. Jag ska kolla upp lite mer, och troligtvis kombinera. Marius verkar inte sätta i halsen på samma sätt som Claudia ständigt gjorde som bebis, och han liksom tuggar mat han får, kör runt den i munnen en stund, så jag tror han kan hantera det mesta bra. Och så är jag generellt lite mindre planerande och strukturerad och entusiastisk inför det här med barnmatandet jämfört med tidigare. Tredje barnet får liksom hänga med mest, och det blir lite som det blir.
 

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0