En månad och badhuspremiär

Min kamera har gått sönder, min kära Canon. Förra helgen var vi på vänners dop (kombinerat med överraskningsbröllop) och mitt i kyrkan dök ett felmeddelande upp i rutan och kameran vägrade ta en enda bild till. Jag har gjort allt för att försöka lösa problemet, men det verkar vara något fel inne i själva kameran, vilket svider i plånboken. Jag har inte råd, och jag måste ju ha en kamera.

Igår plockade jag fram min gamla kamera, som passar med mina nya objektiv. Mindes inte om den fungerade som den skulle, men det verkar den göra. Så nu har jag i alla fall en tillfällig substitutkamera. Sen är det väl bara att börja spara, antingen för att laga eller för att köpa ny. Tänk att allting bara går sönder hela tiden, det är så tröttsamt. Och jag vill ju kunna fota min bebis, han växer så fort...

 
Marius har blivit en månad gammal. (Tack och lov att jag fick igång min gamla kamera så jag kunnat fota honom idag!) Han är fortfarande en yttepyttebebis, har inga direkta rutiner utan mer sovdagar och gnälldagar. Sover rätt okej på nätterna (som han gjort hela tiden). På dagen sover han som bäst i vagnen på promenad, annars gärna i någons famn. Han gillar att hållas upprätt och umgås, även om han mest flackar med blicken fortfarande. Men han kan fokusera på saker allt längre ögonblick, och man kan få ordentlig ögonkontakt med honom. Fortfarande åker ögonen i kors lite då och då. Håret sitter kvar, blir spännande att se om han tänker tappa det, och hur snabbt det växer sedan. Vincent och Claudia var helt olika där. Vincent föddes med mycket hår, tappade det, och sedan växte det ut i raketfart igen och har fortsatt växa sedan dess. Claudia föddes med nästan inget alls på huvudet, och fortfarande vid tvåårsdagen var håret väldigt kort. Nu vid 3,5 år är det väldigt långt, och jag funderar på om det är dags för en första klippning.

Idag storstädade Pieter huset medan jag och barnen åkte med pappa/morfar Lasse till badhuset. Jag får inte bada än, så storbarnen följde med Lasse i omklädningsrummet medan jag mest gick igenom med Marius. Han var med och badade en stund och verkade trivas. Sedan fick jag upp honom igen och då dröjde det inte länge innan han somnade och sov som en stock. Tröttsamt att bada, även om det bara är en liten stund. 


Vincent har verkligen blivit mycket mer orädd i vattnet sedan han började på simskola! Han har badat mycket sedan han var bebis, så vanan har han haft, men han har inte gillat att hamna under vattnet och har varit långt ifrån att kunna simma. Efter bara några få gånger på simskolan (i den enklaste gruppen där de mest verkar leka och inte direkt lära sig simma) är han (som morfar sa) lika mycket under vattnet som ovanför. Jättekul att se att han håller på att erövra vattnet på allvar! Även Claudia har blivit mer orädd sedan sist jag var med henne och badade, och hon visade att hon kunde få upp benen bakom sig och simma framåt, om än med armpuffar. Det finns klart hopp för de här baddjuren.
 

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0