Det ryker om vår husjakt!

Hjälp! Man kan utan att överdriva påstå att det just nu är hett läge i vår husjakt. Vi är mitt inne i stormens öga, tankar, känslor och kalkyler snurrar runt, men nu är det bråttom, det brinner i knutarna. Plötsligt står vi med oändliga möjligheter - nerskalat till två.

Historik: Vi har gått på husvisningar i snart två års tid, letat men inte jätteintensivt. Framförallt är det jag som drivit på för att jag vill ha den där ytan, gräsmattan och sammanhanget i ett bostadsområde bland andra barnfamiljer - inom en tidsram på några år, innan barnen blir allt för stora. Vincent börjar få vänner nu och det blir tuffare för honom att byta dagis ju längre vi väntar. Claudia ska skolas in till hösten.

Tomtansökan: Huspriserna är höga just nu, speciellt i Falun. Trycket på husvisningarna är enormt. Senast var det femtio spekulanter på en visning och huset ökade över en halv miljon på budgivning (som vi inte deltog i). Enter: ett plötsligt väldigt vettigt alternativ: Bygga eget på en av tomterna i Slättaskogen. Helt oslagbart läge. Ett hus till vettigt pris med oinredd övervåning fungerar med vår budget. Alternativen på köpehus är få, så vi skickade in en ansökan om tomt.

Idag fick vi veta att vi fått en tomt! Hjälp. Iiiii. Hihi!!! Vi fick vårt sjunde val av 33, en riktigt bra tomt vad det verkar. Vi ska bestämma oss inom en vecka...



Jag har redan kalkylerat och räknat och pratat med alla möjliga människor, fått ihop en så fullständig kalkyl som bara är möjligt. Huset vi vill bygga OM vi bygger är Smålandsvillans Villa Västervik, 94,5 kvm med inredningsbar övervåning på 60 kvm. Kan vara inflyttningsklart i slutet av oktober...



Att bygga hus är att kasta sig ut i en okänd ocean. Vi har tänkt och pratat och räknat. Men det är svårt att tänka sig in i processen riktigt på riktigt. Och så har vi lite olika mycket entusiasm inför mängden jobb det innebär, jag vill jobba, Pieter inte lika mycket. Men vi var enade i beslutet att skicka in ansökan.

Så dyker alternativet upp: Igår var vi på husvisning. I ett hus på gatan ovanför mitt barndomshem där mina föräldrar fortfarande bor. Det var ett väldigt lagom hus, huset "Hus" liksom. Miniminivån för vad vi behöver, men också alldeles tillräckligt. Inte spännande men bra ändå. Minimal tomt men med skogspartier tio meter längre bort. Rätt gulligt. Och bara fyra personer på visning! Det är en stor skillnad från antalet spekulanter på andra hus vi kikat på. Om vi kan hålla priset nere så är det här en bra affär, ett vettigt hus.





Ett stort problem: Jag har så svårt att tänka mig att bo precis där jag är uppvuxen. Har alltid kännt att jag absolut inte kan flytta "hem". Jag har det där stora behovet av att se nytt, för sinnesrons skull. För att inte kreativiteten ska slå i botten. Har ofta kännt en drivkraft bortåt, och tänkte aldrig att jag skulle vara kvar i Falun ens. Samtidigt tycker jag om både Falun och Slätta - bilfritt område, nära natur, dagis, skola, mataffär, alla våra föräldrar, gångavstånd till stan. Inte många fel där inte. Om det inte vore för mina känslor.

Men jag vet inte. Kanske kommer det räcka med att jag bor på en annan gata i ett annat hus. Kanske kommer det bara vara mysigt att barnen kan springa över till mormor och morfar. Kanske kommer inredandet av det lilla radhuset räcka för att stilla mitt inrednings- och trädgårdspysslarbehov. Kanske. Jag kan ju erkänna att tanken på en egen trädgård (hur liten den än må vara) redan till sommaren känns rätt lockande.

Här är vi nu. Budgivning på radhuset i övermorgon (med anmälan senast imorgon). En vecka tills tomtpapprena ska skrivas under. Vi har mycket att prata om, jag och Pieter.

Hjälp (eller ohjälp) i tankearbetet:

- Månadskostnaderna blir väldigt lika för båda husen med nuvarande ränteläge.
- Kostnaderna ökar mer för nybygget än för radhuset när räntorna stiger, eftersom lånet blir större.
- Nybygget har bättre & billigare uppvärmningssystem, medan radhuset har direktel från 70-talet.
- Radhuset kan vi flytta in i direkt utan så mycket jobb, och njuta av redan i sommar.
- Nybygget dröjer minst ett halvår, och kräver mycket jobb med byggövervakning, trädgård, fasadmålning, småbyggen osv, både jobbigt och roligt.
- Radhuset är lagom för oss nu, men kan kännas begränsande i längden.
- Nybygget har möjligheter och där kan vi växa på alla sätt men ändå bli kvar i samma område.

osv...

Nu är jag helt slut i huvudet. Ska försöka att inte tänka på det här en stund. I eftermiddag promenerar vi iväg till tomtområdet och ser om vi kan brotta oss igenom snön och få syn på vår tomt. Och känna in området. Sedan strosar vi neråt genom Slätta och passerar huset vi kanske ska bjuda på.

Ikväll blir det överläggning hemma. Vi behöver alla lycka till vi kan få, för det här är inte lätt! Mycket känslor inblandade. Och beslutar vi oss för att bjuda på radhuset så vill vi ha än mer tumhållning och hoppas att ingen av de andra spekulanterna är intresserade. För vi kan inte gå upp mycket vad gäller priset där, då är det inte vettigt längre.

Till råga på allt kan det finnas fler sätt att göra det här på... Möjligen en gyllene medelväg...


kommentarer
av: Annette

Oj! Det här inlägget har jag väntat på hela dagen. Och så loggar jag in två minuter efter dig. Jag har just berättat för mormor/gammelmormor och hon tycker också det är så roligt och spännande.



Lycka till!

Annette

2011-03-15 @ 16:30:06
av: Ammie

Jättespännande, men jisses vad mycket ni har att fundera på ikväll. Stort lycka till!

2011-03-15 @ 16:45:01
URL: http://skrutten.blogg.se/
av: Sandra - mamma till Molly

Ojojoj, så spännande! Förstår att ni har mycket att fundera över nu. Båda har sina för och nackdelar som du säger. Jag tänker så här: Skulle jag ta tomten blir det som du säger, en stressig sommar med övervakning av byggarbetare osv. men ni får ut någonting bra utan det, något helt nytt och fräscht från början.

Tar ni radhuset kan ni flytta in och få en otroligt skön sommar i år, nästa sommar kanske ni måste renovera och jobba arslet av er då istället. Samt att ni säker får dyrare kostnader när vintern kommer med tanke på uppvärmningen?



Är glad över att det inte är jag som sitter i sitsen nu samtidigt som jag är avis, skulle vilja bygga nytt! Man blir ju inte ett dugg sugen när man går runt här uppe vid oss och kikar på husen som ploppar upp :P



Vad ni än kommer fram till kommer ni ta det bästa beslutet! :)

2011-03-15 @ 16:49:20
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Milla

Oj så spännande Emma (Till och med jag härifrån Åbo följer er med spänning;)..) Hoppas att ni kommer fram till ett bra alternativ! Massor massor av lycka till och kramar till hela familjen!

2011-03-15 @ 17:09:06
av: Gammalmormor Maj-Britt

tisdag den 15 mars!

Hej Emma och Pieter! Det är sååå spännande!

Vad ni än bestämmer er för, så kommer det att bli bäst Lycka till! Normor/Gammalmormor i Göteborg

2011-03-15 @ 17:19:33
URL: http://http:www.sitamoia.blogg.se
av: Veronica (grynet)

Åh, va roligt och jobbigt på en och samma gång. Jag tycker du väger valen för och emot på ett väldigt bra sätt. För egen del så skulle jag nog ändå välja nybygge eftersom det är underhållsfritt, bättre driftsekonomi och ni får välja allt själva! Det är värt att vänta ett halvår, tycker det är väldigt snabbt att ni kan få flytta in redan i oktober! :) Lycka till med alla val nu!

2011-03-15 @ 17:31:33
av: elin

Jag blir så avis - vårt nya ställe har inte ens balkong :o) lycka till oavsett vilket ni väljer!

2011-03-15 @ 17:59:32
av: Sigrid

GRATTIS!! Hoppas att ni kommer fram till ett beslut som känns bra för båda två!! Kram :)

2011-03-15 @ 19:23:16
URL: http://sigrida.blogg.se/
av: Eva

Det blir en spännande kväll för er ikväll =) kanske även en lång och sömnlös natt.



Jag kan ingenting om varken husköp eller byggande av hus. Så jag kan inte ge dig några råd men ett stort grattis till tomten.



2011-03-15 @ 21:09:21
URL: http://taweret.blogg.se/
av: Sandra

Hej!

Vilka spännande val du har. Vi var ju i samma för några år sedan mellan ett färdigt hus med antal år på nacken och kompromissa eller bygga nytt som vi vill ha det med en massa jobb.

Som du vet så byggde vi ju nytt och det ångrar jag inte.... Visst var det mycket jobb då vi gjorde mycket själva och ville vara med och "se" men det är under begränsad tid (tack och lov).... Räkna med långa dagar, gnabb hemma och en massa strul och tjaffs med byggare och leverantörer!



Hur ni än väljer ska ni vara överens och säkra, inte tveka för då blir det inte bra! Men jag tycker att det verkar luta mot nybygget på dina ord och jag säger bara GO FOR IT GIRL!!!!



Bara fråga om det är något!!!

Kramar

Sandra & Elliot



2011-03-16 @ 07:10:47
URL: http://www.larses.se
av: Emelie

Det kommmer bli bra vilket ni än tar, det är kanonbra alternativ.

Lycka till!



Kramis "Grannen"

2011-03-16 @ 14:17:29
URL: http://elanger.blogg.se/
av: Elin S

Jag är så himla glad, nervös och pirrig för er skull! Så häftigt när det rasslar till och allt händer på en gång!

Har tyvärr inget ordentligt råd att komma med direkt.



Jag vet hur jag hade gjort, för jag har redan gjort det :). Vi köpte radhuset. Vi bor just nu i ett liknande radhus som ni ska buda på och det känns bra och lagom just nu när knoddarna är små. Jag drömmer dock redan om att flytta eftersom jag vill bo i ett fristående, större hus när barnen blivit äldre. Jag vet nämligen att ett husbygge eller något annat större projekt skulle vara att ta sig vatten över huvudet för oss. Men det gäller oss.

Du vet bäst vad ni klarar av och det kommer säkert att bli super om ni väljer att bygga.



Så himla spännande!!!! Lycka till!!!

2011-03-16 @ 23:46:59
av: Lisa - mamma till Knut

Men så himla kul! :D



Men jag förstår att det är ett svårt beslut! Men hade det varit jag, så hade jag tagit tomten! Tänk att få bygga och inreda sitt eget hus helt och hållet! Och det behöver ju inte ta allt för lång tid :)



Men visst förstår jag att det är lite tveksamt, håller tummarna för er att ni hittar eran lösning :D

2011-03-17 @ 03:12:59
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se
av: issa

Hej på er!

Detta låter jä'tte spännande, ser fram emot att få höra fortsättningen!

2011-03-17 @ 19:54:31

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0