Årskrönika 2011 del 1 - januari till juni

Krönika och krönika, men lite så här såg vår vardag med två småbarn ut under året som gick. Jag börjar med första halvan av året, för det här tar lite tid att få ihop och det är ju tråkigt om det hinner bli mars innan jag lyckas sammanfatta förra året. Anyways, för ett år sedan...



Jag har en känsla av att vi mest var inne under januari. Kanske för att det var så in i norden kallt, eller för att jag helt enkelt inte är en sån som har "gå ut" på min automatväxel. Eller för att Claudia bara var halvåret gammal och inte tyckte det var värst kul att sitta still i en snöhög. Eller för den delen Vincent som ännu inte uppskattade snölekar så värst mycket. Eller det att vår lägenhet låg mitt i stan och närmsta lekplats var en isig sandlåda. Faktum är att januaribloggen nästan enbart innehöll innebarn som ömsom skrattade, ömsom skrek, grät eller snorade. 


Jag slutade amma, började jobba halvtid, och Claudia fick prova på att äta själv lite mer.

Vi hängde mycket på Vincents rum och träffade vänner både hemma och på öppna förskolan. Vi lekte med bilar och duplo, och spanade ut genom fönstret på snöskottande traktorer och bärgningsbilar. Och så drog Claudia sig upp till stående för första gången.





I februari var båda barnen sjuka i omgångar. En trend som fortsatte hela säsongen. Om vintern innan varit ovanligt frisk, så var den här vintern desto mer snörvlig, febrig och kräkig och jag fick min första magsjuka någonsin.

Vi gick på husvisningar och funderade lite smått på om vi borde bygga istället, för det kändes allt bra hopplöst att hitta ett hus när varje visning var proppfull av spekulanter.




Claudia var väldigt grinig för det mesta, men trivdes som bäst vid tv-bänken.



Vi kollade på skid-VM på tv och hejade på Hellner och Kalla, även om det var mest rött i rutan.



Och så sydde jag mina första barnkläder! Det första jag sytt sedan jag gick i skolan. en body och ett par byxor blev det, och de följdes av mer under våren.




En månad när mycket hände. Det största var husjakten som närmade sig sin upplösning när vi både fick en tomt i det nya området ovanför Slätta, och vi var på husvisning och beslutade oss för att vara med på budgivning. Frågan var vart vi skulle hamna...



Vincent åkte sitt premiärlopp i barnens skidspel, ett par hundra meter med drickalangning och medalj vid målgång.



Vi badade...



Köpte vår kompis
Josefins cykelvagn och kunde äntligen cykla igen med hela familjen...



Claudia blev nio månader - lika länge utanför magen som innanför - och började krypa och fick sina två första tänder.



Vi åkte till Stockholm där vi hälsade på min bror Emanuel och hanses Nina, var till Junibacken för första gången och besökte även Musikmuseet, Vasamuseet och Fotografiska, träffade lite vänner (många som bor i Stockholm numera) bland annat.



Och så kom det stora avgörandet. Vi blev till slut husägare till ett litet gult kedjehus på 110 kvm på gatan ovanför mina föräldrar (där jag är uppvuxen). Tackade nej till vår tomt:



Och fick det här istället:


Och vi blev såååå glada och nöjda! =)


I april bakade jag en hel bunt tårtor, åt vänner, kollegor och åt min förstfödde.



För damdidam tionde april fyllde ju Vinnepinnen tre år! Och vi kalasade med både familj och vänner




Barnkalaset var en trevlig tillställning (och Vincent gillade sin tårta helmycket som synes) ända tills efter fiskdammen när Vincent blev oroväckande blek. Hej då gäster! Hej magsjuka! Inte det roligaste minnet direkt, men fy vilken magsjukefylld vår. 

Claudia visade sitt spirande intresse för att klä på sig själv.



Och man kan nog säga att mitt intresse för barnkläder höjdes ytterligare. Jag hade min första Me&I-visning hemma, och upptäckte allt fler märkeskläder. Farligt men roligt. =)



Claudia övade mycket på motoriken och gillade att trä ringar på pinne och sånt, vi införde lördagsgodis för Vincent för att lättare kunna styra bort godistjatet, och så svämmade Faluån över som vanligt. Jag tror nästan jag tyckte det var roligare än vad barnen gjorde, hihi. Så mäktigt med naturens krafter som liksom brusar på och tar över så där!



Det var påsk! (Klicka här för alla ljuvliga påskbilder)



Vincent fick sin vårklippning...




Valborg firade vi med Falutraditionen Maja på Gettorget. Morbror Emanuel var på besök och morfar Lasse fick hjälpa till att resa Maja. Det var en kylig början på maj månad, men väldigt fin.



Jag spanade massor på tapeter (husflytten i tankarna) och Vincent var inne i sin värsta varför-då-då-varför-är-det-så-då-period. Mycket charmigt. Vi drog igång med Vincents blöjavvänjning (igen) men det gick inte alls bra så vi bestämde oss för att skjuta på det till sommaren.

Claudia hade sin hittills enda period av bra nattsömn, hon blev en riktig klättrare och övade mycket på språkmelodin.



Jag åkte iväg på ett par dagars mammalyx tillsammans med Sandra och Theres, på Mammabloggala i Stockholm. Det var en annorlunda upplevelse, och väldigt trevligt att få vara bara jag för en stund, utan barnen.


Direkt hemkommen från galan åkte vi till Göteborg - jag, Pieter, barnen och Annette. Mötte våren, umgicks med gammalmormor, hälsade på vänner på en ö, gick på Liseberg, strosade i Slottsskogen. För en gångs skull var vädret på min sida, annars brukar det alltid regna och blåsa när jag är där. 



Jag fotade mycket, fyra långa bildinlägg blev det på bloggen. Du hittar hela Göteborgsresan här: DEL 1 och DEL 2 och DEL 3 och DEL 4.

Jag och Pieter var på möhippa resp. svensexa för Lena och vår gamle vän Tobbe. Varsin trevlig heldag fick vi. Och så firade vi Pieters födelsedag, i dagarna tre. Bland annat med middag hos opa och oma:



Tjejtrion firade äldstingen Mollys födelsedag och då var de så här somrigt fina:



Så skrev vi då på kontraktet för vårt allra första hus, och fick nyckeln med stort N.



Det firade vi med inflyttnings-pizza på köksgolvet i det ännu möbeltomma huset.




Vi pysslade med huset så klart, när vi fick chansen. Målade och tapetserade i vardagsrummet och vårt sovrum, de mest akuta. Det kändes skönt att få det gjort innan vi flyttade in. Det här var första juni:



Och tredje juni var det dags för nästa stora kalas, Claudias ettårsdag! Vi hade öppet hus hela dagen mitt bland täckpapp och målarfärg. Det var underbart väder, som tur var. Så vi dukade upp både på framsidan och baksidan, bjöd på mackor och tårta à la favoritsnuttisen Kaninis.



På nationaldagen 6 juni lämnade vi Pieterpappan att fixa med flyttgrejer och jag och barnen promenerade upp till gruvan för att kika på veteranbilsutställningen (även om lilltjejen sov i vagnen under tiden) och fika på favoritcaféet Bagarstugan. 



Så var det då äntligen dags för den stora flyttdagen. Vi kallade in vängardet som flyttkarlar. Ut ur lägenheten och in i huset. Shop shop.



Och Aries, vår lilla bengalning, hamnade i paradiset när hon äntligen fick bli utekatt (efter någon veckas husinvänjning). Som fisken i vattnet.



I mitten av juni var vi på bröllop i Sundborns fina kyrka när våra vänner Tobbe och Lena gifte sig. Glad dag! Jag hade äran att göra bröllopstårtorna.



Midsommar firade vi vid Gullnäsgården, en lite omväxlande småregnig dag som vanligt. Sedan åt vi smarrig midsommarknytis med godaste efterrättsbordet (mähäääättsamt) tillsammans med Molly- och Signe-familjerna.



Och så, några dagar bara innan juni var över, ställde sig plötsligt lilltjejen rätt upp från plan mark. Uuupp och direkt ner igen på spagettiben, flera gånger. Heja Claudisen vad roligt hon tyckte det var att "hoppa".



Och så hann vi med att bada också, många gånger. En riktigt fin badsommar hade tagit sin början.



Och så var första halvan av 2011 avklarat. Fortsättning följer.

kommentarer
av: Sandra - mamma till Molly

Verkligen ett häldelserikt år för er till en början :D Och hur ser Molly ut på Iglo-bilden, hahaha ;)

2012-01-15 @ 00:48:40
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Mormor/gammalmormor Maj-Britt

söndag den 15 jan! Angående din vikt, så bra att du fortfarande står på minus-sidan trots att du nu har börjat att äta igen efter fasta-veckan bra gjort! Nu till halva årskrönikan sååå jättetrevligt att få läsa och se på dom härliga bilderna , verkligen roligt! Väntar med spänning på sista halvåret 2011 ! Kram från mormor/gammalmormor Maj-Britt



2012-01-15 @ 14:38:38
URL: http://www.sitamoia.se
av: Elin S

Allt det där känns som igår typ :).

2012-01-15 @ 23:48:24

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0